Catalunya serà el convidat d’honor de la propera edició del Festival Internacional de Cine en Guadalajara que tindrà lloc del 9 al 16 de març de 2018. Aquest festival és la cita cinematogràfica més important a Amèrica Llatina. La qualitat i rellevància de les pel·lícules que s’hi exhibeixen durant tota la setmana, les personalitats que hi assisteixen, els professionals de la indústria que hi concreten projectes i negocis i els milers de persones que hi assisteixen el converteixen en una festa del cinema imprescindible a nivell internacional.
El fet que Catalunya sigui el convidat d’honor dona una enorme visibilitat a la indústria cinematogràfica catalana. De fet, el Festival s’obrirà amb Tierra Firme, de Carlos Marqués-Marcet. A més, ser convidat d’honor permetrà que els participants catalans siguin presents a totes i cadascuna de les seccions del FICG: des de la mostra de cinema contemporani català fins a les diferents seccions oficials en competició i no competitives, passant per la presència als jurats i als diferents programes de la secció d’indústria. La participació catalana està impulsada per la Generalitat de Catalunya a través de Catalan Films & TV (Institut Català de les Empreses Culturals) i l’Institut Ramon Llull. Aquest matí, el director de l’Àrea de l’Audiovisual de l’ICEC, Francisco Vargas, i el director de l’Institut Ramon Llull, Manuel Forcano, han presentat en roda de premsa el programa català a Guadalajara.
La mostra de cinema contemporani està especialment dedicada a la nova generació de productors i directors que ha sorgit en els últims anys (la New Catalan Wave), que estan aportant una nova mirada i una nova forma de treballar. El seu cinema, que va de la ficció al documental i del llargmetratge al curtmetratge, connecta la vocació internacional amb un univers particular i costumista amb un llenguatge cinematogràfic propi. Tierra Firme, Estiu 1993, Júlia Ist, els directors com Jo Sol, Jaume Balagueró, Albert Serra,... formarien part d’aquesta nova generació de talents i mirades que està renovant el panorama cinematogràfic català.
Set títols catalans en competència
En primer lloc, destaca la inclusió de 7 produccions catalanes a diferents seccions de competència oficial.
Inauguració i Premio Maguey (competició). Tierra Firme, de Carlos Marqués Marcet
Categoria de llargmetratge iberoamericà de ficció: Viure i altres ficcions, de Jo Sol
Categoria de llargmetratge documental iberoamericà: Casa de ningú, d’Ingrid Guardiola i Desde que bailas, de Beatriz Osorno i Álvaro Torrelli.
Categoria de curtmetratges: Les bones nenes, de Clara Roquet; Caronte, de Luis Tinoco i L’escarabat al final del carrer, de Joan Vives.
Pel·lícules al Festival en seccions no competitives: Son de cine. Curadoria In-Edit; Les mans d’Alícia, de Verónica Font i Yolanda Olmos i L’home orquestra. L’aventura dels músics catalans a Amèrica, d’Àlex Gómez-Font i Carles Riobó.
Premi Maguey (no competició): EnFemme, d’Alba Barbé i Serra i Grimsey, de Richard García i Raúl Portero.
Cine culinari: Constructing Albert, de Laura Collado i Jim Loomis.
Pel·lícules en exhibició
Un altre dels plats forts del programa català a Mèxic és la programació d’una mostra de cinema contemporani català amb una trentena de produccions (ficció, documental i curtmetratges).
Mostra de cinema català. Ficció: Abracadabra, de Pablo Berger; Amb el vent, de Meritxell Colell; Brava, de Roser Aguilar; Estiu 1993, de Carla Simón; Júlia ist, d’Elena Martín;L’any de la plaga, de Carlos M. Ferrera; La llibreria, d’Isabel Coixet; La mort de Lluís XIV, d’Albert Serra; La vida lliure, de Marc Recha; Miss Dalí, de Ventura Pons i Tadeu Jones 2. El secret del Rei Mides, d’Enrique Gato i David Alonso.
Mostra de cinema català. Documentals: Alcaldessa, de Pau Faus;Al otro lado del muro, de Pau Ortiz; Dream songs, d’Agustí Vila; La Chana, de Lucija Stojevic; Lo que dirán, de Nila Núñez.
Mostra de Cinema català- Selecció a càrrec de Sitges - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya: Black Hollow Cage, de Sadrac González-Perellón; Herederos de la bestia, de David Pizarro i Diego López; Matar a Dios, de Caye Casas i Albert Pintó i Tras el cristal, d’Agustí Villaronga
Mostra de cinema català / Antecedents de la coproducció catalano-mexicana: Aro Tolbukhin en la mente del asesino, d’Agustí Villaronga, Lydia Zimmerman i Isaac P. Racine i El orfanato, de J. A. Bayona.
Shortcat 2018: RIP, de Caye casas i Albert Pintó; Els desheretats, de Laura Ferrés; Compatible, de Pau Bacardit; Nobody is perfect, de Beatriz Pérez; Paraula de Pass: Fajara, de Séverine Sajous i Patricia Sánchez Mora; Rocco, de Gerard Nogueira; Santa Ana, de César Pesquera i La ciutat interior, d’Iso Luengo, Jorge Moneo Quintana i Andrea Ballesteros i Beato.
A banda, hi haurà presència de directors, actors i productors catalans en les diferents seccions del festival i també entre els jurats. Estan confirmats com a jurat Carla Simón en la categoria de Llargmetratge iberoamericà de ficció; David Matamoros, que serà jurat del Premio Maguey i Ventura Durall per Llargmetratge iberoamericà documental. Hi seran presents els directors catalans Elena Martín, Carlos Marqués-Marcet, Jo Sol i Pau Faus entre d’altres. A més, s’ha convidat Adrià Guxens, alumne de l’ESCAC, a fer de jurat del Premio Mezcal.
D’altra banda, es retrà homenatge a la trajectòria del director Ventura Pons, que rebrà el Premi Mayahuel, i també a la directora Erika Lust, que serà reconeguda per la seva carrera dins el Premio Maguey.
La invitació a Catalunya implica també la presència amb un estand català a la secció d’indústria i la participació als diferents programes d’aquesta secció: classes magistrals a Talents Guadalajara, trobades de coproducció, participació al “Principio del Film, etc... Cinc projectes catalans han estat seleccionats per a participar al mercat de coproducció:
Projectes seleccionats a la 14ª Trobada de Coproducció
Coraje, de Rubén Rojo; Matadero, de Santiago Fillol; Las niñas, de Pilar Palomero; Parchís, el documental, de Daniel Arasanz i Robin Bank (o manual para expropiar bancos), d’Anna Giralt Gris.
Accions paral·les
Paral·lelament al Festival s’organitzaran els cicles i exposicions següents: Básicos del Cine Catalán: Presentació de cinema patrimonial català de la mà de la Filmoteca de Catalunya durant el mes de febrer tant a la Cineteca Nacional de Mèxic (Mèxic DF) del 13 al 25 de febrer com a la nova Cineteca del FICG (Guadalajara) del 16 al 20 de febrer.
El director de la Filmoteca, Esteve Riambau, viatjarà a Mèxic per presentar aquest panorama històric del cinema català que, en diverses sessions, aplega un total de 23 títols d’entre els que acull el Centre de Conservació i Restauració. La selecció inclou treballs de Segundo de Chomón, els documentalistes de Laya Films, Llobet Gràcia, Rovira Beleta, Josep Maria Forn, Francesc Betriu, Ventura Pons, Antoni Padrós, Jacinto Esteva, Joaquim Jordà o Bigas Luna. Ficcions, documentals, experimentals, èxits populars o reptes internacionals configuren la mirada calidoscòpica que ha caracteritzat el cinema català de tots els temps. Són films que abasten de 1904 a 1986, com Vida en sombras, Apartado de correos 1001, Los Tarantos, Dante no es únicamente severo, Ocaña, retrat intermitent, La plaça del Diamant o Angoixa, als qual en aquesta ocasió, per ampliar la panoràmica, s’han afegit dos títols més recents: Pa negre, d’Agustí Villaronga (2010) i Bicicleta, cullera, poma, de Carles Bosch (2010). Aquest cicle té la voluntat de poder mostrar al món la diversitat i riquesa del cinema català a partir d’una selecció de films excepcionals amb projeccions de còpies noves que estaran subtitulades.
Focus i exposició dels 50 anys del Festival de Sitges
Conjunto de Artes Escénicas, a partir del 9 de març. La celebració del 50è aniversari del Sitges - Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya el FICG acollirà un focus especial dins la Mostra de cinema contemporani. A més, s’exhibirà l’exposició “El cinema és fantàstic”. L'exposició, comissariada per Diego López, programador del festival i responsable de la secció Brigadoon, permetrà als afeccionats al gènere i als fans del festival revisitar els cartells del certamen de tots aquests anys, reconèixer alguns dels seus convidats més il·lustres, revisar alguns dels films més destacats d'aquests cinquanta anys de programació i descobrir algunes imatges i anècdotes inèdites.
Exposició “Cuando ir era volver” de Toni Catany
MUSA- Museo de las Artes Universidad de Guadalajara, del 9 de març al 20 de maig. L’exposició es planteja com una nova mirada, a partir d’una aproximació diferent al corpus del treball de Toni Catany, per aconseguir una visió global de la seva obra. El projecte està comissariat per Alain D’Hooghe i Antoni Grau, vicepresident i director de la Fundació Toni Catany respectivament, i tots dos estrets col·laboradors i amics personals del fotògraf. La mostra, tot i tenir un marcat caràcter retrospectiu, proposa revelar un Catany força diferent al que es coneix i al record que se sol tenir del seu treball. Etiquetada sovint com a clàssica, tradicional, neopictorialista o, fins i tot, nostàlgica, l’obra de Catany respon a vegades poc o molt a aquests epítets, però seria simplista limitar-la a aquests 4 adjectius. És una obra que també és audaç, lligada al seu temps, sembrada de sorpreses; una obra moderna. “Cuando ir era volver” es proposa fer una revisió de l’obra de Catany per comprendre millor l’extens univers de l’artista. L’exposició es presentarà el dia 8 de març amb una roda de premsa i una conferència inaugural a càrrec del co-comissari Antoni Garau. L’endemà, l’escriptor Biel Mesquida també pronunciarà una conferència sobre el reconegut fotògraf mallorquí. Entre les activitats paral·leles a l’exposició s’ha programat a més la projecció del documental “Toni Catany, el tiempo y las cosas” de Cesc Mulet els dies 11 de març i 18 d’abril.
A la imatge, La mort de Lluís XIV d'Albert Serra.