Dinàmic i creatiu Brett Littman, el director de The Drawing Center de Nova York (situat a 35 Wooster St), serà un dels protagonistes en la II Trobada Drawing Room Museu ABC (el dia, 22 de febrer 2018, 10.00 - 12.30 hores amb entrada lliure fins a completar aforament en el Museu ABC de Dibuix i Il·lustració, Amaniel, 29; Madrid). Des de fa més de deu anys i amb el Soho com a epicentre de la seva activitat cultural, Littman ha desenvolupat un interessantíssim treball multidisciplinari, sense complexos, en què el dibuix dialoga amb la música, el disseny industrial o la literatura. Xerrem amb ell per saber una mica més sobre com valora l'evolució de la disciplina en l'àmbit mundial, la seva rellevància en l'àmbit cultural o què espera de la seva visita a Madrid.
María Crespo ha entrevistat a Brett Littman amb motiu de la celebració de la fira Drawing Room 2018.
En la seva opinió, ¿quin rol juga el dibuix com a disciplina en una societat cada vegada més digitalitzada i automatitzada?
Les marques humanes han existit des de l'època de les persones de les cavernes i la idea del dibuix ha perdurat durant més de 35.000 anys. El dibuix també és l'únic mitjà artístic que mai ha estat declarat mort. Avui, a mesura que avancem cap a un món més automatitzat i digitalitzat, sembla que el dibuix, en realitat, està experimentant un renaixement. Aquesta manera primaria d'expressió humana segueix sent l'analogia més propera que tenim al pensament humà. Estic veient cada vegada més a artistes i persones creatives que dibuixen tant a mà com en ordinadors. Donat el seu senzill mitjà de producció i portabilitat, el dibuix és el mitjà perfecte per a les nostres vides cada vegada més nòmades. Finalment, l'interessant del dibuix en la nostra societat contemporània és que és universal. Gairebé totes les disciplines utilitzen el dibuix per visualitzar el món interior i exterior, les dades, els sistemes, els mapes, els fenòmens espirituals i la natura.
Com veu la contribució a la societat de les institucions dedicades exclusivament al dibuix contemporani?
Només hi ha un grapat d'institucions a tot el món qie estan dedicades exclusivament al dibuix. El treball que aquestes institucions fan crec que és important per a la història de l'art, ja que estan defensant i elevant el que durant molts anys es va considerar un mitjà artístic secundari. En fer que el dibuix sigui primordial i el focus dels seus programes, aquestes institucions han influït progressivament en com es veu el dibuix: com una manera de fer art, com una cosa fonamental per a tota pràctica artística i establert la seva validesa en el mercat.
Quins artistes contemporanis li han inspirat amb els seus dibuixos?
Per a mi, els dibuixos dels artistes no són l'única cosa que m'inspira. El programa que he supervisat durant els meus 11 anys com a director del The Drawing Center ha examinat com es fa servir el dibuix en l'art, el disseny industrial, el disseny gràfic, la música, la poesia, la cuina, la ciència, el cinema i l'arquitectura. Diria que les exposicions que més m'han impactat han estat les que vaig fer sobre els dibuixos i partitures de Iannis Xenakis, l'arquitecte i músic grec; l'exposició dels últims dibuixos de Leon Golub; l'exposició, instal·lacions i pel·lícules de Mark Dion, basades en els dibuixos de les expedicions del Departament d'Investigacions Tropicals de principis a mitjan segle XX; l'exposició del poeta, Jackson Mac Low, amb dibuixos i partitures i l'exposició que vaig fer amb Ferran Adrià anomenada 'Notes sobre la creativitat', que va analitzar com el dibuix i la visualització influir en el seu enfocament radical de la cuina.
Com organitzes les seves activitats diàries a The Drawing Center?
Quins són els seus objectius per a 2018?
Tinc la sort de ser un director que pot comissariar i administrar la institució. Això fa els meus dies molt més variats: faig visites educatives, conceptualitzo exposicions, escric estratègies sobre el nostre programa amb el meu equip de curadors, i m'enfoco en tasques administratives com la recaptació de fons, pressupostos, maneig de recursos humans i qüestions legals i lideratge de la nostra junta directiva de Directors.
En 2018, The Drawing Center ha decidit centrar-se en com el dibuix pot generar canvi social. El nostre recent encàrrec de 18 nous dibuixos anti-Trump de l'artista i icona feminista de 75 anys, Judith Bernstein, explora com la immediatesa del dibuix pot reaccionar als esdeveniments mundials gairebé en temps real.
El febrer de 2018, The Drawing Center planeja llançar un nou programa anomenat Winter Term. El programa anual, que consistirà en esdeveniments públics, classes i presentacions, així com una exposició, construirà una comunitat de persones que investigarà l'eficàcia del dibuix com una eina per abordar la iniquitat i fomentar el canvi social.
Per a la primera sessió, que tindrà lloc del 24 de febrer l'11 de març de 2018, The Drawing Center ha convidat a l'artista Torkwase Dyson a crear una instal·lació i organitzar una sèrie de dues setmanes de classes, debats i experiments formals desenvolupats a partir de la seva incipient projecte, Wynter-Wells Drawing School for Environmental Justice, nomenat per l'escriptora jamaicana Sylvia Wynter i la líder de drets civils nord-americà Anada B. Wells. L'escola presentarà un pla d'estudis experimental que empra tècniques derivades de les arts visuals, així com teories de disseny de geografia, infraestructura, enginyeria i arquitectura per iniciar el diàleg sobre geografia i espacialitat en una era de crisi mundial a causa del canvi climàtic induït per l'home.
Què pensa de Drawing Room Fair i de ser part del seu programa paral·lel Offsite?
Per descomptat, estic feliç que hi hagi més fires internacionals sobre dibuix. És bo per al camp, per als artistes, les galeries i els col·leccionistes, i ofereix oportunitats úniques per veure com els artistes pensen sobre el medi. Offsite també hauria de ser una gran aportació a la fira. És d'esperar que sigui un lloc perquè curadors, artistes i col·leccionistes comparteixin els seus coneixements i passió pel medi i creïn nous diàlegs i idees sobre què és dibuixar i cap a on es dirigeix en el futur.