El dia 15 de febrer s'ha presentat a les sales d'Ars Málaga-Palau Episcopal, l'exposició de Joan Garaizábal "La monumentalització de la memòria". Aquesta exposició és la primera retrospectiva mundial que es realitza sobre l'obra d'aquest escultor de projecció internacional. A la mostra s'exhibeixen al voltant de mig centenar de peces, fonamentalment escultures i instal·lacions. El muntatge recull a la perfecció un resum de tota la seva trajectòria amb un espai per a obres i esbossos de noves idees, com la instal·lació monumental Leptis Magna, o en homenatge a Màlaga, el tractament de l'absència a la torre de la seva catedral. La mostra ha estat presentada avui per la regidora de Cultura, Gemma del Corral; el gerent d'Ars Màlaga, Gonzalo Otalecu; i el mateix artista Joan Garaizábal.
Aquesta exposició es podrà visitar fins al 22 d'abril, de diumenge a dijous. El dia 16 de febrer l'entrada serà gratuïta, igual que el dia 12 de maig, quan se celebra La Nit en Blanc. L'Ajuntament facilita que els grups que desitgin fer visites guiades a un preu de 2 euros: aytocultura@malaga.eu o per telèfon al número 9519227274.
Juan Garaizabal
Joan Garaizábal és un dels joves artistes espanyols amb més projecció internacional. Des de fa anys treballa en el seu monumental projecte denominat Memòries urbanes, materialitzat de molt diverses maneres, a través d'importants escultures públiques que tracen un mapa global de l'art espanyol contemporani.
Entre moltes altres, es pot recordar l'Església de Betlem, instal·lada de forma permanent en la Bethlehemkirchplatz de Berlín, on un dia va estar ubicat el temple destruït pels bombardejos de 1943: una instal·lació que reflexiona sobre l'emigració, la fugida i l'acollida a través de la sanació de les ferides urbanes a través de l'art. També El balcó de l'Havana, un diàleg que pretén unir la capital cubana amb Miami a través d'aquesta instal·lació convertida en permanent gràcies a algunes de les personalitats més importants de la ciutat en la qual s'ha erigit, com Jorge Pérez o Ella Fontanals- Cisneros, a través de la fundació CIFO, i situada en un espai privilegiat de la ciutat, annex al nou museu Patricia-Philip Frost Museum.
Treballa ara, amb el suport de la Fundació Cisneros, en una altra peça monumental que Garaizábal preveu situar al Malecón, mirant a l'anterior, en discurs estètic sobre presència i absència que es dirigeix a l'esperit dels que des de la nostàlgia persegueixen la proximitat.
Les americanes Connecticut i Washington, la coreana Godaedo, la italiana Venècia o l'Havana són altres de les ciutats per les que s'han estès aquestes Memòries urbanes que reflexionen sobre les urbs i els seus habitants, amb un missatge d'unió entre els homes, independentment de el seu origen, la seva cultura o les seves creences.