Com ja comença a ser tradició a Barcelona, del 21 al 23 d’abril se celebra, al centre Arts Santa Mònica, la novena edició de la fira Arts Libris, dedicada als llibres d’artista i la bibliofília. Uns mesos abans, però, del 21 al 25 de febrer, la fira, rebatejada per a l’ocasió amb el nom d’Arts Libris Barcelona, aterra, per tercer any consecutiu, a Arco Madrid. “Érem inicialment satèl·lit –recorda Rocío Santa Cruz, fundadora i directora del projecte, i a més editora i galerista– i ara ja podem dir que formem part de manera natural d’Arco. Això es tradueix en molt més espai disponible dins la fira –hi afegeix–, amb estands més grans a dins del pavelló per poder exposar els treballs i projectes d’una trentena d’editors internacionals.” Com en l’edició anterior, l’Speaker’s Corner, amb una programació continuada, és el lloc per a la difusió i l’intercanvi de projectes amb comissaris, autors i editors participants. En aquest programa destaca, per exemple, la conferència dramatitzada de l’artista Javier Peñafiel; la presentació de les publicacions del CA2M a càrrec del seu director, Manuel Segade, o la presentació del llibre El arte de la mediación, del comissari Oriol Fontdevila. La fira internacional del llibre d’artista i l’edició contemporània s’ha consolidat com a espai de referència a l’Estat espanyol per a la difusió i la comercialització en el sector editorial del llibre d’artista, el fotollibre i l’edició contemporània, i funciona en el context d’Arco amb una forta participació internacional i amb sectors afins com ara l’art contemporani. Aquest any hi ha una trentena d’editors, entre els quals destaca la presència de llatinoamericans, amb set editorials arribades de l’Argentina, el Brasil, Xile o Veneçuela, i set més són catalanes. Tristan Barbarà n’és una. En aquest cas, l’editorial va des dels inicis a les dues fires i, com a expositor veterà, té una visió general del projecte: “L’edició de Madrid –comenta Barbarà– és més petita, però està més internacionalitzada. Hi ha editorials més establertes d’art contemporani i algun clàssic que no deixa de ser també internacional. En canvi, en l’edició de Barcelona hi ha més projectes de recerca i d’investigació”, assegura. L’editor, un habitual de les fires internacionals (Basilea, Miami, Londres, Brussel·les, entre d’altres), continua: “Cada any intento portar alguna novetat, a més de treballs antics que he anat produint al llarg dels darrers trenta anys d’edició i sempre he tingut clàssics, com ara Tàpies o Miró. Aquest any, entre altres coses, mostrem –assenyala– Li (1988), de Jaume Plensa, amb dotze aiguaforts en negre; el llibre-poema en forma d’acordió Buraco numa folha (2007), de Francisco Troppa; una carpeta amb obra d’Alaleh Alamir, o el llibre Los trabajos de Persiles y Sigismunda, de José Pedro Croft sobre un text de Cervantes.”
Més que una fira. “L’edició de Barcelona, sempre pels volts de Sant Jordi, és més que una fira –sentencia Santa Cruz–. S’ha anat ampliant el model al voltant del Simposi Internacional sobre Edició i Col·leccionisme, que enguany celebra cinc anys.” Una fira que es completa amb l’espai de conversa, difusió i intercanvi de l’Speakers Corner i, en aquest cas, amb l’exposició Biblioteques insòlites, comissariada per Glòria Picazo, una coproducció entre La Casa Encendida (Madrid) i l’Arts Santa Mònica. La mostra, entorn de la idea de biblioteca, arxiu i llibre, inclou obres d’Ignasi Aballí, Antònia del Río, Dora García, Francesc Ruiz o Oriol Vilanova, entre d’altres. Arts Libris, a més, en col·laboració amb la Fundació Sabadell, impulsa el premi Arts Libris a les millors publicacions de l’any i, sota el segell de Sèrie AL, la realització d’un llibre d’artista d’edició limitada. El quart volum de la sèrie, que es publica aquest any, és Loophole, de l’artista Wilfredo Prieto. En el moment d’escriure aquest reportatge no estava tancada la nòmina de participants en la fira, però s’assegura la presència, per exemple, de la galeria Cànem de Castelló. La seva directora, Pilar Dolz, amb una quarantena d’anys de galerista, treballa activament amb obra sobre paper, amb obra gràfica i gravat, però també amb vídeo i fotografia. “Sempre hem anat a l’Arts Libris Barcelona, a Madrid anàvem a Arco, però fa uns anys que ja no hi som. Havíem arribat a fer moltes fires internacionals, però després de tants anys ens centrem en unes poques”, assegura. L’editorial Artika, dirigida per Marc Buil, és un dels altres estands a visitar. “Nosaltres –comenta– participem en moltes fires, també som a Arco i a l’Arts Libris de Barcelona, on anem des de fa quatre anys, ens sembla una proposta molt encertada, lluny d’ostentacions hi ha un alt nivell entre els estands i els visitants.” Per a l’ocasió, el director de l’editorial, que enguany celebra quinze anys, avança que hi mostren Cuerpos y flores, el primer i únic llibre d’artista d’Antonio López. Una mirada poètica sobre la natura, l’home i la relació entre tots dos, que recull per primer cop una selecció de les obres més emblemàtiques del pintor. A més, com a novetat, destaca el volum El Teatro, d’Henri de Toulouse-Lautrec. “És una autèntica joia, un estoig en forma de teatre que compila un llibre d’art amb trenta litografies, un llibre d’estudis i un altre de textos inèdits sobre la nit al barri bohemi de Montmatre”, conclou Buil.
Internacionalització. L’enfocament internacional d’Arts Libris està en la mateixa concepció del projecte i es fa palesa any rere any amb la presència d’editorials llatinoamericanes a la fira. El 2017, però, es va fer un pas més en aquest sentit i Arts Libris va formar part, per primera vegada, de la Fira Internacional del Llibre de Guadalajara (Mèxic). “En la nostra primera visita a Mèxic –recorda Santa Cruz– vam obtenir el premi al millor estand de la fira, que vam compartir amb l’Institut Català de les Empreses Culturals. Aquesta menció derivarà en una presentació més gran, en la pròxima edició, i la possibilitat de participar-hi amb editors que acompanyin el projecte”. Per altra banda, el mes d’abril Arts Libris viatja a São Paulo, amb un estand, en la línia del de Guadalajara. “Per a nosaltres, anar com a satèl·lit en aquestes fires és molt important –argumenta. És allà on donem a conèixer el projecte a futurs expositors i editors internacionals. Ens interessa l’àmbit mediterrani i, gràcies a Arco, hem pogut ampliar horitzons també a Iberoamèrica.” Quina és la clau de l’èxit de la fira? La directora ho té clar: “Es tracta d’innovar, intentar que el projecte, edició rere edició, estigui viu. Conèixer els editors, entendre les necessitats que tenen ells i també els artistes, estar atents a les novetats i a nous projectes per petits que siguin i estar també a prop de les institucions. El públic i els col·leccionistes han canviat molt.” I avisa entusiasmada: “L’any que ve, Arts Libris complirà deu anys i ja estem pensant a fer alguna cosa grossa!”.
A les imatges, a dalt, Miró i els poetes catalans, de Vicenç Altaió. Enciclopèdia Catalana. A sota, Antoni Tàpies. Sèrie negra. Editat per Artika i Francisco Tropa. Buraco numa folha (2007). Tristan Barbarà Editions.