A escasses hores que clausuri la 37a Fira Internacional d'Art Contemporani, celebrada del 21 al 25 de febrer, el balanç comercial d'ARCOmadrid 2018 ha estat qualificat per les galeries participants com a molt positiu des que el dimecres passat obrís les portes a col·leccionistes i professionals de l'art. Una tònica que s'ha mantingut durant les cinc jornades en què s'ha succeït un alt ritme de vendes, recuperant posicions prèvies a la crisi.
En total, han participat 208 galeries de 29 països (160 galeries en el Programa General), amb una aposta artística i programàtica d'alt nivell, orientada a un mercat que comença a consolidar la seva confiança. Així ho demostra el que ha estat una tònica generalitzada per part de les galeries, que han apostat per autors reconeguts i una acurada selecció d'obres que han despertat l'interès dels col·leccionistes.
En aquest sentit, el treball del Comitè Organitzador, integrat per galeries nacionals i internacionals, ha posat el seu focus de forma molt especial en la qualitat dels continguts, en una edició que ha vist incrementar el nivell de les galeries participants, amb la tornada de grans noms del galerisme internacional com Alexander and Bonin i Team, des de Nova York, i Thaddaeus Ropac, des de París; noves incorporacions com Guido W. Baudach; König Galerie; Monitor i Van Doren Waxter, i altres noms que es mantenen fidels a ARCO com Barbara Thumm; Chantal Crousel; Hauser & Wirth o Michel Rein, entre d'altres de pes internacional.
La Fira ha reunit en les seves dues primeres jornades (21 i 22 de febrer) a 30.000 professionals, destacant una significativa presència de col·leccionistes nacionals i estrangers. Només a través dels programes de Compradors Internacionals i de Convidats Especials, organitzat per ARCOmadrid, han visitat la Fira 300 col·leccionistes i 200 professionals de més de 40 països, ampliant l'espectre amb nous noms que han suscitat l'interès dels galeristes.
Així mateix, des del dia 23 i fins que avui dia 25 tanqui les seves portes la Fira, s'ha mantingut una constant assistència de públic. En total, i mancant dades finals, ARCOmdrid 2018 hi haurà assolit la xifra de 100.000 assistents. Per a ells també la Fira ha posat en marxa com a novetat la iniciativa #mecomprounaobra, dirigida a estimular les compres i impulsar un nou col·leccionisme, l'etiqueta identificativa ha presidit una àmplia selecció d'obres inferiors a 5.000 euros, que han tingut una bona acollida. Una iniciativa a la qual s'ha sumat el servei gratuït d'assessorament en la compra d'obres durant la Fira, First Collectors by Fundació Banc Santander, i el programa Young Collectors amb la invitació a una trentena de joves col·leccionistes internacionals.
Generalitzada ha estat la valoració molt positiva de la Fira, molt especialment per l'elevada qualitat dels col·leccionistes i el volum de les vendes en ARCOmadrid. En aquesta línia, des de la galeria Pedro Cera assenyalen que "ha estat un any espectacular. Per a nosaltres el millor pel bon ritme de vendes des del primer moment. A més, el programa de col·leccionistes ens ha permès fer contacte amb molts que no coneixíem, especialment estrangers ". En la mateixa línia, en Thaddaeus Ropac afirmen que "estem molt contents i hem venut molt. Els dies dedicats a professionals han funcionat molt bé", igual que en Carreras Múgica que comenten que" aquesta edició ha anat molt bé. Hem venut molt cada dia. A més, valorem especialment l'esmorzar de col·leccionistes de dimecres pel nivell dels assistents".
Per la seva banda, en Estrany-de la Mota es mostren "satisfets pel volum de vendes. Hem venut obra de tots els nostres artistes ". Des Bortolami Gallery, participant en la secció Futur destaquen "la bona acollida del nou programa i l'afluència de professionals. Estem molt contents amb les vendes ".
Compres institucionals i corporatives
Entre les compres institucionals i corporatives confirmades en aquesta edició de ARCOmadrid figuren les adquirides per la Fundació ARCO, per valor de 175.000 euros, sufragats amb fons procedents de la recaptació del Sopar Fundació ARCO celebrada al Teatro Real el dia 20 de febrer amb motiu dels Premis'A` al Col·leccionisme. Les obres adquirides, amb l'assessoria de Miguel von Hafe i Manuel Segade, corresponen a 7 artistas de 7 galeries participants en la 37a edició de la Fira Internacional d'Art Contemporani, ARCOmadrid: Amalia Pica -König Galerie-; Armando Andrade Tudela -Fortes, d'Aloia & Gabriel-; Laure Prouvost -Carlier Gebauer-; Lily Renaud Dewar-Emanuel Layr-; Yorgos Sapountzis -Barbara Gross-; Francesc Ruiz -Estrany-de la Mota-, i Eva Fàbregas -Tenderpixel-, que passaran a formar part de la Col·lecció Fundació ARCO, allotjada en CA2M Centre d'Art Dos de Maig de la Comunitat de Madrid.
Com ja és tradicional, el Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia també ha adquirit obres en ARCOmadrid. És aquesta ocasió, han estat un total 23 obres d'artistes com Rosa Barba, Patricia Esquivias, David Bestué, María Ruido, Inmaculada Salinas, Algirdas Seskus, Joachim Koester, Àngels Ribé i Engel Leonardo, per un valor de 224.480 euros.
DKV Seguros ha comprat obra de June Crespo -CarrerasMugica-; Blanca Gràcia -Ángeles Baños-; Mar Guerrero -Formatocomodo-; Rubén Grilo -NoguerasBlanchard-; Federico Miró -F2 galeria-, i Carlos Fernández-Pello -García | Galeria-, entre d'altres.
La Fundació Helga de Alvear ha adquirit la peça 'Pavilion for showing rock', de l'artista Dan Graham, valorada en 500.000 dòlars, en Hauser & Wirth, així com a obra de Carles Bunga -Alexander and Bonin-, i Chema Madoz -Elvira González- . També la Fundació Maria Cristina Masaveu Peterson ha comprat a la fira com les obres del portuguès Pedro Cabrita Reis -Juana de Aizpuru-.
Entre algunes de les obres venudes figuren les registrades per la galeria Mayoral, que ha venut, entre altres, un Lluís Feito titulat '256 B' per 30.000 euros. En Leandro Navarro s'ha adquirit l'escultura de Baltasar Lobo, 'Mére et enfant', que ha arribat a un preu de 330.000 euros. Per la seva banda, la galeria Helga de Alvear també ha venut peces com 'La revolution serà femenine', de Marcel Dzama per 44.610 euros. I, la polèmica sèrie Presos polítics de Santiago Segura per 80.000 euros. En Leon Tovar, la peça 'Escriptura Verd Superior' de Jesús Rafael Soto ha estat venuda per més de 800.000 euros, mentre que a la galeria Maruani Mercier s'han assolit preus de fins a 150.000 euros per obres de Peter Halley o Maurizio Cattelan. La madrilenya Elba Benítez ha venut, entre altres, fotografies d'Ibon Aranberri, i la parisenca Michel Rein, una instal·lació del xilè Enrique Ramirez per 25.000 euros. La galeria Marlborough ha venut dues obres d'Antonio López per 315.000 i 90.000 euros.
Premis a ArcoMadrid 2018
Empreses privades d'àmbit nacional i internacional se sumen a les iniciatives per l'impuls de les adquisicions i el reconeixement de la creació artística, a través del lliurament de diferents premis. És el cas del Premi ARCO Comunitat de Madrid que aquest any s'ha atorgat a les artistes Alex Reynolds (Bilbao, 1978), Cristina Garrido (Madrid, 1986), Teresa Solar (Madrid, 1985) i Elena Alonso (Madrid, 1981), totes elles de la mateixa generació i que, des de diferents llenguatges, aborden assumptes crucials en la definició de l'art contemporani.
El Premi ARCO BEEP d'Art Electrònic ha recaigut en l'artista Eugenio Ampudia amb l'obra'Try Not To Think So Much' (2018), una instal·lació en la que empra circuits i tecnologies. Assumpció Molins Gros ha estat la guanyadora del Premi d'Art Solán de Cabres amb la seva peça Ocultamiento, Falsa Escassetat o Escassesa Fingida', una escultura de fusta pintada a mà que representa un vaixell granel. El Premi NH Collection d'Art Contemporani ha reconegut a l'artista francès Jean-Pascal Flavien, de la galeria Esther Schipper, per la seva obra 'Model / Mask 5' (2017). El Premi d'Art Catalina d'Anglade ha guardonat a Secundino Hernández amb la compra de la seva obra 'Sin títol, 2017` i la posada en marxa d'un projecte inèdit que unirà art i disseny. Per la seva banda, el brasiler Marcelo Cidade, amb la seva peça experimental i reivindicativa 'Expansão per Subtrasão', ha estat el guanyador del Premi illy SustainArt. L'obra 'El holandès errante`, de Kiko Pérez, ha estat la guanyadora del Premi Cerveses Alhambra d'Art Emergent. El Premi Art Situacions ha estat per a l'artista navarrès Carlos Irijalba i la seva obra'Walls 2'. A més, amb motiu de la propera participació del Perú com a país convidat d'ARCOmadrid 2019, s'ha fallat el primer Premi Fundació Han Nefkens - ARCOmadrid a l'artista Maya Watanabe, que rebrà el finançament necessari per realitzar el seu projecte de videoart durant un any.
Lisboa, Perú i la nota negativa
L'organització està ja treballant en la 3a edició de ARCOlisboa, que tindrà lloc del 17 al 20 de maig a la Cordoaria Nacional, així com en la convocatòria d'ARCOmadrid 2019 que, amb el Perú com a país convidat d'honor, se celebrarà del 20 al 24 de febrer.
La nota negativa de la fira ha estat la retirada de l'obra Presos polítics en l'Espanya contemporània, de Santiago Segura, fet que ha creat molt de malestar en els àmbits artístics en considerar que no es pot admetre en ple segle XXI que es retiri una peça d'una fira del prestigi d'ARCO; prestigi que s'ha vist "tocat" per aquesta incomprensible decisió. La persona o persones que varen ordenar la retirada de la sèrie de Santiago Segura de ben segur que no varen avaluar el perjudici que han ocasionat a ARCO, una fira que de la mà de Carlos Urroz ha remuntat posicions i que ara haurà de fer front a aquest "míssil" que li han enviat a la seva línia de flotació.
A les imatges, a dalt, l'estand de Bonart a la fira ArcoMadrid 2018. A sota, la paret de la galeria Helga de Alvear on hi havia penjades les obres de la sèrie Presos Polítics i que ha centrat l'atenció de gran part dels mitjans nacionals i internacionals durant els dies de la fira. (Fotos Bonart).