Just una setmana després de la mort de Juan Hidalgo, L'IVAM (Institut Valencià d'Art Modern), carrer Guillem de Castro 118 de València, exhibeix l'última intervenció de l'artista canari Juan Hidalgo.
'El món en un condó' és el títol de la intervenció de Juan Hidalgo per a la façana de l'IVAM, dins de la línia 'IVAM produeix', una fotografia de 81 metres quadrats, representa una bola del món dins d'un preservatiu lligat a la part superior i suspès en un fons blau.
Segons el crític d'art David Pérez, la intervenció constitueix un exemple de la hibridació de les seves obres i "una via per indagar des d'un vessant metafòrica al voltant del plaer que el món suscita ia la frustració que el mateix inevitablement genera. El treball de Juan Hidalgo (Las Palmas de Gran Canària, 1927-Ayacata, 2018) se situa en un espai en què la música, la 'performance', l'acció fotogràfica i eluniverso objectual de caràcter més banal s'entrecreuen i bifurquen.
Premi Nacional d'Arts Plàstiques de 2016, Juan Hidalgo ha estat un artista inclassificable, que no es deixava encasellar, però que es va convertir per a molts en un referent. Estava fora de les normes, se les saltava conscientment, potser per això s'ha trigat tant de temps a reconèixer el seu treball, segurament perquè les seves obres incomodaven o obligaven a fer-se preguntes a través de gestos mínims que alguns considerarien frívols.
Hidalgo va ser un pioner, no només quan va formar part de ZAJ, el grup d'avantguarda que es va desenvolupar al mateix temps que Fluxus i Gutai i que en les seves pròpies paraules "era com un bar: la gent entra, surt, es pren una copa i deixa una propina ", sinó també amb les obres que va realitzar en solitari. Es va atrevir a tractar assumptes com el desig i l'amor, la qual cosa va provocar que es retiressin algunes de les seves obres perquè a alguns els molestaven. "Cal practicar la vida com a art, i després l'art com a vida", va ser una de les seves frases.
L'obra de Juan Hidalgo per a la façana de l'IVAM forma part de la línia 'IVAM Produeix' que promou la producció d'obra de diferents artistes i posa en valor projectes site specific per a alguns espais aparentment no museístics, com la façana, el vestíbul o la esplanada del museu.
És la tercera intervenció a la façana de l'IVAM dins d'aquesta línia de producció artística que es va iniciar al gener de 2017 amb l'obra de Cristina Lucas (Jaén, 1973) titulada 'Box', que al·ludia a un nínxol mortuori. En la segona, a càrrec de l'artista Marina Núñez (Palència, 1966), titulada 'Un cos estrany', la façana de l'IVAM semblava trencar-se violentament perquè una dona impactava contra ella. Com a presentació de la intervenció de Juan Hidalgo per a la façana de l'IVAM, el crític d'art David Pérez, gran coneixedor de la seva obra, va impartir ahir una conferència sobre el treball de l'artista.
A la imatge, 'El món en un condó' de Juan Hidalgo a la façana de l'IVAM.