La 51a edició del Sitges – Festival Internacional de Cinema Fantàstic de Catalunya afegeix dos nous focus temàtics que complementaran el ja anunciat leitmotiv del certamen al voltant del 50è aniversari de la mítica 2001: Una odisea del espacio, d’Stanley Kubrick, i del fantàstic sorgit el 1968, com la fonamental La noche de los muertos vivientes, de George A. Romero. El Festival commemorarà l’estrena el 1978 de La noche de Halloween, el popular film de John Carpenter que va canalitzar les influències del psycho-killer, el giallo i els serial killers més aterridors creant un subgènere conegut com a slasher.
L’slasher –que va dominar el cinema de terror des de finals dels anys 70 i durant tota la dècada dels 80– va establir unes regles i va certificar el protagonisme actiu i passiu dels adolescents en el gènere, mitificant personatges com Michael Myers o Jason Vorhees, a través d’una sèrie de productes de baix pressupost i gran rendiment comercial tant en les grans pantalles com en l’incipient negoci del lloguer de pel·lícules VHS. Moltes d’aquelles pel·lícules, en el seu moment poc o gens apreciades per la crítica, s’han anat convertint en títols de culte i la seva revisió es va produir gràcies a l’èxit de la saga Scream, creada per Wes Craven i que, al seu torn, va generar una nova onada d’slashers que, en molts casos, van ser remakes o seqüeles dels grans è ;xits dels vuitanta. Sitges recuperarà en una retrospectiva alguns dels millors títols d’aquest subgènere, així com investigarà els seus orígens i llegat.
Per altra banda, el bicentenari de la publicació de Frankenstein també serà recollit per Sitges en una retrospectiva que destacarà la naturalesa femenina del mite, destacant no només el fet de ser la primera gran novel·la de ciència-ficció i horror escrita per una dona (Mary W. Shelley) sinó també la importància de la figura femenina en moltes de les seves adaptacions com La novia de Frankenstein, de James Whale o Frankenstein creó la mujer, de Terence Fisher.