L'escriptor Vicenç Pagès Jordà, el músic Joan Enric Barceló i latambé escriptora Alicia Kopf seran els ponents encarregats de realitzar els comentaris de les cinc seqeüències que ells consideren cllau de les 5 obres filmiques que ells mateixos han escollit: Unforgiven, Toy Story i La collectionnneuse.
"Cinc seqüències per explicar una obra mestra" és el punt de partida d’un nou cicle de projeccions comentades al Museu del Cinema. Els ponents trien una pel·lícula que consideren especial i escullen cinc moments del film. Aquests fragments es projecten i s’analitzen durant la sessió. Els ponents escollits per aquestes sessions són l’escriptor Vicenç Pagès Jordà, el músic Joan Enric Barceló i la també escriptora Alicia Kopf.
Des de fa uns anys el Museu del Cinema organitza un cicle mensual de cinefòrum (el “Parlem de Cinema?”) i quatre cursos cada any de temàtica cinematogràfica. Ara es vol implementar una nova activitat que combini i concentri les virtuts d’aquestes activitats en una nova proposta que se situa entre el cinefòrum i la conferència, i que ofereix als assistents una oportunitat d’aprofundir en títols clau de la història del cinema i analitzar-los amb la calma i el detall que es mereixen.
La primera de les sessions (15 de març) es dedicarà al film de Clint Eastwood Unforgiven (Sense perdó). La pel·lícula parla de la història de William Munny, un pistoler retirat, vidu i pare de família, que passa per dificultats. Fa anys que va abandonar la violència, però ara l’única sortida per tirar endavant la seva família és fer un últim treball com a caça-recompenses, acompanyat per un vell soci i un jove i inexpert principiant. La seva missió: matar dos homes que van tallar la cara a una prostituta. Aquest western, que ja avui és un clàssic del gènere, el comentarà l’escriptor Vicenç Pagès Jordà (Figueres, 1963). El 1989 va guanyar la Biennal de Barcelona en l’apartat de literatura i l’any següent va aparèixer el seu primer llibre: el recull de contes titulat Cercles d'infinites combinacions. L’any 1995 va publicar la seva obra més ambiciosa, El món d'Horaci, una novel·la que es troba a mig camí entre la ficció i l’assaig creatiu. L’any 1997 va aparèixer la seva obra de més èxit, la novel·la curta Carta a la reina d'Anglaterra, que narra en cent pàgines mil anys de la vida del protagonista. A aquest llibre el va seguir Un tramvia anomenat text, un assaig sobre l’escriptura. En companyia de l’altre (Premi Documenta 1998) marca el retorn de l’autor al conte. L’any 2003 obté el premi Sant Joan amb la novel·la La felicitat no és completa. El 2004, el recull El poeta i altres contes, va obtenir el premi Mercè Rodoreda. El 2006 va aparèixer De Robinson Crusoe a Peter Pan. Un cànon de literatura juvenil. El setembre de 2009 publica la novel·la Elsjugadors de whist. El 2013 va guanyar el premi Sant Jordi de novel·la per Dies de frontera, l’any 2014 fou guardonat amb el Premi Nacional de Cultura i el 2015 el premi M. Àngels Anglada per la mateixa novel·la. El 2017 publica La música i nosaltres, un assaig que rescata els seus records musicals de la Transició. El mes d'octubre de 2017 es publicà la seva novel·la Robinson.
La segona sessió (19 d’abril) es dedicarà a la trilogia de films d’animació Toy Story, tot i que en aquesta ponència se centrarà sobretot en la tercera entrega, dirigida per Lee Unkrich, en la qual Andy es prepara per anar a la universitat i el vaquer Woody, l’astronauta Buzz i la resta dels seus amics joguina comencen a preocupar-se pel seu futur incert. Aquest film el comentarà en cinc seqüències Joan Enric Barceló, músic, compositor, cantant i guitarrista. Barceló és membre del grup Els Amics de les Arts, amb els quals ha editat sis discos: Castafiore Cabaret, Bed & Breakfast, Espècies per catalogar, Tenim dret a fer l'animal, Només d'entrar hi ha sempre el dinosaure i Un estrany poder. Amb tots ells han obtingut un gran èxit de públic i de crítica. Barceló també ha dirigit diversos curtmetratges, alguns dels quals ha codirigit amb Víctor Correas. Entre aquests films hi trobem DO2 (2006), El Vuelo de Mario(2007) Manualidades (2008), Sota la sorra (2008) i Reykjavík (2011).
El cicle es clourà amb la projecció comentada en cinc seqüències de la pel·lícula d'Éric Rohmer La coleccionista (17 de maig). Al film trobem amb dues protagonistes, Adrien i Jenny, una parella estable, que ha decidit passar l’estiu separats. Adrien, propietari d’una galeria d'art, vol estar un mes tranquil sense fer absolutament res i és per això que decideix passar l’estiu a casa d’un amic. Allà coincidirà amb la jove Haydée, una noia bonica amb molt d’èxit entre els homes. Aquest film el comentarà Alícia Kopf (Girona, 1982), escriptora i artista multidisciplinària gironina. És llicenciada en Belles Arts, graduada en Teoria Literària i Literatura Comparada per la Universitat de Barcelona (2010) i diplomada en Estudis Avançats (DEA) (2007). Treballa amb vídeo, escriptura i dibuix. També treballa com a professora al Grau de Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Va publicar el seu primer llibre de relats, Maneres de (no) entrar a casa, el 2011 gràcies a una Beca Girona Kreas i ha participat en diverses exposicions individuals i col·lectives a la Galeria Joan Prats, al MACBA, al CCCB, a la FundacióTàpies o al Bòlit Centre d’Art Contemporani de Girona. Amb la seva novel·la Germà de gel, editada per l’Altra editorial, va guanyar el premi Documenta el 2015 i el premi Llibreter el 2016.
El cicle “Cinc seqüències” s'inclou en un seguit d'actes que s'han programat aquest 2018 amb motiu del 20è aniversari del Museu del Cinema però estan pensats perquè tingui continuïtat més enllà de l’any en curs i que se’n puguin programar més edicions.
Totes les sessions són gratuïtes i l’aforament és limitat Les sessions començaran puntualment a dos quarts de vuit del vespre i l'assignació de places es farà per estricte ordre d'arribada.
A la imatge, La collectionneuse.