10 ciutats catalanes acolliran aquest mes d'abril el projecte Womart, una iniciativa de l’Associació Rebobinart que pretén reivindicar la necessitat de reconèixer el talent femení en les arts visuals.
La proposta es materialitzarà amb 10 d'intervencions artístiques en l'espai públic a càrrec de 10 artistes visuals de relleu.
Womart és un projecte que pretén reivindicar la necessitat de reconèixer el talent femení en les arts visuals, en general, i en l’art urbà (o art en l’espai públic) en particular. La manca d’igualtat de gènere en els circuits institucionals de les arts visuals posa de manifest que encara hi ha un resistent sostre de vidre que impedeix assolir una paritat real pel que fa al reconeixement de les artistes professionals. En resposta a aquesta realitat, sorgeix Womart amb l’objectiu de visibilitzar i reconèixer el talent artístic de les dones creadores i fomentar la igualtat de gènere en totes les disciplines artístiques visuals.
Womart ha estat el projecte guanyador del Concurs de Comissariat impulsat per la Xarxa Transversal, gràcies al qual es farà la primera acció del projecte consistent en la intervenció artística en 10 ciutats diferents de Catalunya per part de 10 artistes de manera simultània. Aquesta primera acció es durà a terme la primera quinzena d’abril i el dia 14 d’aquest mes s’inauguraran les intervencions que es produiran a les 10 ciutats implicades en el projecte: Figueres, Olot, Girona, Manresa, Granollers, Mataró, Vilanova i la Geltrú, Sant Cugat del Vallès, Reus i Tortosa.
Aquesta serà la primera de les moltes actuacions a desplegar sota el paraigües de Womart, la continuïtat del qual és quelcom imprescindible donada la seva naturalesa reivindicativa i sensibilitzadora. En aquest sentit, l’Associació Rebobinart ja està treballant en futures accions que s’emmarcaran dins de la iniciativa i que es desenvoluparan al llarg dels propers mesos.
Tot i haver-hi més d’un 70% de dones estudiants en les Facultats de Belles Arts espanyoles, només han estat 11 artistes dones a qui se’ls ha atorgat el Premio Nacional de Artes Plásticas en contraposició als 70 homes que han rebut també el guardó. El Premio Príncipe de Asturias de las Artes, existent des de 1981, ha estat adjudicat a 9 dones del món de l’òpera i les arts performatives però a cap artista visual.
El mateix cas es troba a Catalunya: dels 20 guardonats, només 3 han estat dones que han recollit el Premi Nacional d’Arts Visuals de la Generalitat de Catalunya, convocat des del 1995 fins al 2012. A partir del 2013, es van abolir les categories dels Premis creant un sol guardó de Premi Nacional de Cultura i es van reduir el nombre de guardonats de 16 a 10 per a cada edició. Des d’aquesta reformulació fins a l’última edició del 2017, 12 dones de diversos sectors culturals han rebut el premi; 2 d’elles han estat artistes visuals.
De les 177 exposicions individuals del Consorcio de Galerías de Arte Contemporáneo, que agrupa les
millors galeries espanyoles, només 34 van ser d’artistes dones (exposicions celebrades entre desembre 2008 i febrer 2009). El sector museístic segueix la mateixa tendència de les galeries ja que de totes les exposicions individuals celebrades en 22 centres d’art contemporani entre 1999 i 2009 només un 9,4% es van dedicar a artistes dones.
Si mirem la realitat de Catalunya, la situació no millora tal i com apunta el 4t informe de l’Observatori Cultural de Gènere realitzat amb la col·laboració de Mujeres en las Artes Visuales. L’informe analitza la presència de la dona en les exposicions realitzades per 10 grans centres d’art de Barcelona entre el 2011 i el 2015 (ambdós inclosos) i sentencia que només el 14% de les exposicions van ser dedicades a dones artistes.
Entre els centres estudiats, destaquen el MNAC i el CaixaForum amb un 0% de representació femenina en les seves exposicions i la Fundació Miró, la qual compta amb un 42%, posant-se al capdavant de la llista dels centres d’art amb més igualtat de gènere en les seves exposicions individuals. La resta d’institucions que apareixen a l’informe, Arts Santa Mònica (24%), Fundació Suñol (20%), Fundació Antoni Tàpies (14%), Fundació Vila Casas (6%), Fundació Catalunya-La Pedrera (7%) i La Virreina (10%), disten clarament d’assolir uns criteris de paritat desitjables en la seva oferta expositiva.
La iniciativa Womart sorgeix en resposta a aquesta realitat i vol explorar la relació del gènere i l'art, generant un discurs que reflexioni sobre aquest aspecte des de les diferents disciplines artístiques, els estils, tècniques i sensibilitats individuals de les deu artistes participants.
El comissariat del projecte ha volgut reflectir la riquesa disciplinària vinculada a l’art en l’espai públic i és per això que les intervencions artístiques que es realitzaran en aquesta primera acció del projecte contemplen el el muralisme, la instal·lació, el media art, les arts tèxtils i la il·lustració. La selecció artística s’ha realitzat en base a l’excel·lència del treball de les artistes, incorporant tant perfils consolidats dins del panorama artístic com d’altres més emergents. Les creadores que formaran part de Womart són:
Hyuro: Reus, pintura mural
Paula Bonet: Figueres, pintura mural
Elbi Elem: Tortosa, pintura mural
B-Toy: Olot, pintura mural
OVNI: Manresa, pintura mural
Monica Rikic: Granollers, instal·lació
Aïda Gómez: Mataró, instal·lació
PEDRA: Girona, instal·lació
Minuskula: Sant Cugat del Vallès, pintura mural
Lula Goce: Vilanova i la Geltrú, pintura mural
Aquestes artistes ja estan treballant les seves propostes per als seus municipis d'acollida: sota el marc conceptual que proposa el projecte, centrat en l’exploració de la relació de la dona creadora amb l’art, cada artista generarà el seu propi discurs, amb tota llibertat creativa i interpretativa.
Miriam Alarcon és Llicenciada amb honors en Filosofia i especialitzada en filosofia de l’art per la Universitat Autònoma de Barcelona, l’interès per la relació de l’art i el feminisme ha estat una constant al llarg de la seva vida acadèmica i professional. Després de diversos anys treballant com a coordinadora d’exposicions i fires d’art al sector galerístic, emprèn una nova etapa professional dins de l’art urbà treballant com a comissària i cap de projectes a Rebobinart. Des d’aleshores, ha dissenyat, dirigit, comissariat i produït diversos projectes d’art a l’espai públic. Ha exposat alguns dels projectes a esdeveniments de gran reconeixement com ara el Smart Expo World Congress (Barcelona) o el Mural Festival (Montréal).
A la imatge, Aïda Gomez, "Love is Freedom".