BANNER MY BESTYS 7

Exposicions

Istituto Italiano di Cultura dedica una retrospectiva a Raffaela Mariniello

Istituto Italiano di Cultura dedica una retrospectiva a Raffaela Mariniello
bonart madrid - 19/03/18
L'Istituto Italiano di Cultura di Madrid, carrer Mayor 86,  presenta en col·laboració amb Studio Trisorio del 26 de febrer al 29 de juny  la primera exposició personal a Espanya de l'artista Raffaela Mariniello. L'exposició, La deriva del paisatge, es proposa com una retrospectiva de l'artista i fotògrafa napolitana Raffaela Mariniello incloent un ric nucli de treballs fotogràfics de diferent format i light box. L'exposició s'engloba en un debat de caràcter internacional sobre l'evolució del paisatge urbà a través d'un recorregut expositiu dinàmic i diacrònic de la producció de l'artista en els últims 20 anys. Un blanc i negre molt evocador és el protagonista dels últims treballs dels anys '90 on l'artista investiga principalment les perifèries metropolitanes i les zones industrials, in primis les de la seva ciutat natal detenint-se especialment en la coneguda acereria de Bagnoli a Nàpols, i captant similituds i contrastos al llarg de les ribes de la Mediterrània (Beirut, Tunísia, Nàpols) fixant la mirada en aquests llocs marginals, intersticials, i en els seus "ruïnes contemporànies". Del blanc i negre, Mariniello passa, al començament del 2000, a un ús irònic i captivador del color en les obres del projecte Souvenirs d'Italie. L'atenció es dirigeix ​​ara cap als centres urbans i especialment cap a les ciutats més representatives d'Itàlia, en un temps metes obligades del Grand Tour i avui etapes ràpides d'un turisme omnívor sovint incapaç d'anar més enllà del simulacre d'una cultura assimilable a la mercaderia. D'una manera desencantada l'artista enfoca l'interès en els elements que alienen, al límit amb el kitsch que habiten les places dels centres històrics que amb la seva aparent alegria, subratllada pels colors cridaners i pel dinamisme del tret fotogràfic, es converteixen en icones del turisme de massa. El fil rouge del viatge, del la travessia del temps i la civilització, troba el seu màxim sarcasme en les preses fotogràfiques realitzades al parc de Romagna dedicat a Itàlia en miniatura. La reflexió sobre el turisme de massa i sobre els canvis que aquest fenomen contemporani provoca en el paisatge és també el tema de la recent sèrie Capri Teorema, on l'artista torna, en una narració visual molt personal, una Capri diferent de la del paper cuixé i del glamur travessant algunes zones més secretes de l'illa, les que són menys freqüentades pel turisme, on, com sempre en el treball de l'artista, l'home només està de pas i no obstant això les seves petjades es llegeixen, per bé i per malament. L'illa es converteix en objecte d'un conte a la llum lunar traçat a la frontera del paisatge estacional. Entre paisatges surrealistes i recorreguts abandonats destaquen unes increïbles Still life "instal·lacions espontànies", capturades al llarg de la marina i en recorreguts campestres, micro incursions en la realitat que semblen trair aquest aspecte de mite, de lloc del desig tan estimats als molts i assidus visitants de l'illa blava. Raffaela Mariniello (Nàpols, 1962) és una de les més conegudes fotògrafes italianes. El 1991 comença el projecte que encara avui és l'únic testimoni històric sobre l'activitat de l'acereria Bagnoli, un fabbrica exposat a Nàpols, Nantes, Calais, París i Milà. La sèrie Souvenirs d'Italie sobre els centres històrics de les ciutats italianes on s'evidencia la transformació dels llocs presa del turisme de massa es va exposar a Vila Pignatelli | Casa della Fotografia en 2011. El 2014 dedica un projecte al tràgic incendi de la Ciutat de la Ciència amb la poètica i silenciosa narració Still in Life. Les seves obres estan presents en col·leccions públiques i particulars, com: Bibliothèque National de Paris; Maison Européenne de la Photographie, París; Banca Commerciale di Milano; Fondazione Sandretto Re Rebaudengo, Torí; Fond National d'Art Contemporain, París; Museu Mare, Metropolitana de Nàpols; MAXXI de Roma; Collezione Cotroneo. A la imatge, fotografia (detall) de Raffaela Mariniello.
inclassificablesGA_Online_BONART_180X180

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88