BONART_BANNER_1280x150

Exposicions

Foto Colectania mostra les millors imatges de Francisco Gómez

Foto Colectania mostra les millors imatges de Francisco Gómez
bonart barcelona - 19/03/18
La Fundació Foto Colectania presenta l’exposició Arxiu Paco Gómez. L’instant poètic i la imatge arquitectònica, comissariada per Alberto Martín i dedicada al fotògraf Francisco Gómez (Pamplona 1918 - Madrid, 1998), considerat un dels fotògrafs més singulars dins del grup d’autors que a mitjans del segle passat va renovar la fotografia espanyola. L’exposició està organitzada i produïda per la Dirección General de Promoción Cultural de la Comunidad de Madrid en col·laboració amb la Fundació Foto Colectania, i amb la col·laboració principal de la Fundació Banc Sabadell. L’objectiu d’aquesta exposició és mostrar diverses facetes de l’àmplia trajectòria fotogràfica de Francisco Gómez, a través de més de 150 fotografies i d’altres materials com revistes i publicacions. Un recorregut on els seus extrems ens mouen des de l’instant poètic que suspèn el temps i traspassa el real, definint així el què pot considerar-se la part més canònica i divulgada de la seva creació, fins a a la imatge arquitectònica com interpretació poètica de l’arquitectura, que caracteritza el seu apropament a la matèria. És precisament a la fotografia d’arquitectura on incideix de manera especial aquesta mostra, un camp de treball tan extens como poc conegut de Francisco Gómez, on, malgrat tot, hi va dedicar la major part de la seva trajectòria a través d’una àmplia col·laboració amb la revista Arquitectura, publicada pel Colegio Oficial de Arquitectos de Madrid. ‘És un dels pocs fotògrafs que desenvolupa una pràctica documental urbana de manera conscient. Va fotografiar una època fonamental per l’arquitectura al nostre país –des dels anys 60 fins a mitjans dels 70- on hi va haver una important renovació amb grans noms i obres”, explica Alberto Martín, comissari de l’exposició. I afegeix que les seves fotografies transmeten a l’espectador “un realisme quasi existencial, de bellesa i sorpresa davant les obres”. Les imatges arquitectòniques del prestigiós fotògraf aconsegueixen una gran potència expressiva gràcies als jocs de llums i d’ombres, els esquivaments de les cantonades, les tàpies i les escales, i les perspectives insòlites. Un exemple és la fotografia Torres Blancas, 1968 de Madrid (arquitecte Javier Saez de Oíza) o la Vivenda unifamiliar Somosaguas de 1969 (arquitecte Javier Carvajal). Francisco Gómez va saber retratar el creixement dels barris perifèrics de Madrid, les fronteres on acaba bruscament la ciutat i comença el camp, i on col·loca la figura humana en uns paisatges d’una austeritat sense concessions. La seva obra es situa així en un territori equidistant entre el realisme i l’abstracció, la fotografia subjectiva i el neorealisme característic de la seva època. Sobre la biografia de l’autor, el comissari destaca que “exercia de gerent d’una sastreria familiar a Madrid, retratada en algunes de les fotografies. Era una persona reservada. I exercia una pràctica fotogràfica discreta com és la de l’arquitectura, que es publicava en una revista pionera a la seva època dirigida al sector professional.” Aquesta exposició, segons el comissari “és un travelling per tota la seva carrera, ampliant el cànon que existia sobre ell”. Comença amb una selecció de fotografies que ens dóna el context dels seus inicis com a fotògraf, entre el 1957 i el 1963. A partir d’aquí diferents capítols van mostrant l’evolució i les obsessions de Francisco Gómez: les mitgeres i els murs, com interpreta l’arquitectura, la perifèria o l’emigració del camp fins a la ciutat, entre d’altres. A més s’exhibeixen més de 40 portades de la revista Arquitectura de les que Gómez fou autor. La mostra aprofundeix en bona part de l’arxiu i l’enriquidora influència que varen tenir sobre la seva obra els dos universos que va compartir: la seva faceta com a autor (la seva fotografia d’autor més coneguda fins a la data d’avui), conjuntament amb la seva producció en l’àmbit de la fotografia d’arquitectura i les col·laboracions editorials. A la imatge, Francisco Gómez. Tramvia  en el passeig d'Extremadura. Madrid, 1959. © Arxiu Paco Gómez / Fundació Foto Colectania.
Eude, genericBanner-HCB-180x180px_v1-cat-1

Et poden
Interessar
...

GC_Banner_TotArreu_Bonart_817x88