El museu Jorge Rando de Màlaga, carrer Creu del Molinet 12, acull la mostra Qi Baishi: The breeze from Qi Baishi 's hometown, una individual dedicada a un dels pintors moderns més important de la Xina i un dels artistes més cotitzats del món. És la primera vegada que l'obra de Qi Baishi surt d'Àsia. El museu presenta un discurs artístic de trobada entre la pintura oriental de Qi Baishi i els seus seguidors i l'occidental de Jorge Rando.
L'exposició The breeze from Qi Baishi 's hometown ha estat organitzada pel Museu Memorial de Qi Baishi en col·laboració amb el Museum Jorge Rando i exhibeix seixanta obres de pintura xinesa, cal·ligrafia i gravat de segells de Qi Baishi i els seus seguidors, i 44 obres entre olis de gran format, dibuixos i aquarel·les de Jorge Rando. Donada l'excepcionalitat de l'esdeveniment només podrà visitar-se del 20 al 23 de març.
A l'acte inaugural acudiran l'alcalde de Màlaga Francisco de la Torre; Sa Altesa Reial la Princesa Casa Louise de Prússia, presidenta d'honor de la Fundació Jorge Rando; Sra. Wu Xiaoyue, Membre del Comitè Permanent, Ministra, Membre del Comitè Municipal del Partit Comunista Central de Xiangtan i de la Comissió Municipal de Publicitat; Sr Wang Qizhi, Comissari del Museu Memorial de Qi Baishi; Sr Li Jinzhu, director general de CCTV Documentary; Sra Li Zhang, directora d'Institut Confuci Espanya i el pintor Jorge Rando.
Qi Baishi (1864-1957) és l'artista modern més important de la República Popular de la Xina. En anys recents, el també poeta i cal·lígraf, ha estat reconegut com un dels grans mestres de la pintura universal, el que ha permès la redescoberta d'occident per la bellesa i simbolisme de l'estètica oriental. La venda de la sèrie Els Dotze Taulers d'Paisatges del pintor Qi Baishi per 144 milions de dòlars la situa entre les obres més cares de la història de l'art.
El recorregut pictòric ens mostra les etapes creatives d'un artista que va iniciar un nou camí en la pintura xinesa, caracteritzada per les seves rígids convencionalismes però posseïdora d'una llibertat absoluta, apostant per una creació més lliure i personal que va titular Flors vermelles i fulles de tinta. L'obra de Baishi es presenta al costat de la dels seus deixebles i seguidors, un total de 29 pintors entre els quals figuren referents de l'art contemporani xinès com Chen Xiaoqui, Wang Qizhi o Zhu Wenzhi. La distinció d'una bona obra està entre la semblança i la manca de la semblança, l'exactitud és objecte dels gustos comercials mundans però la seva falta és un engany als sentits.
Qi Baishi, conegut amb el sobrenom d'artista del poble, va néixer a Xiantang, província de Hunan, en 1864. La seva vida és la història personal d'un artista que es va construir així mateix i l'esforç, dedicació i autorealització li va permetre arribar al cim de la seva professió: el 1953 va ser nomenat President de l'Assemblea de Pintors Xinesos i l'Assemblea Nacional, i el 1955 el Consell Mundial de la Pau li va concedir el Premi de la Pau Internacional. Va ser professor del Col·legi Nacional d'Arts de Beijing, Càtedra honoris causa de l'Acadèmia Central de Belles Arts de la Xina o director honoris causa de l'Acadèmia de Belles Arts de Beijing, entre d'altres.
Qi Baishi naixia a mitjans del segle XIX en el si d'una família d'agricultors. A l'edat de 18 anys va descobrir el Manual del jardí de la llavor de mostassa i a través d'aquesta guia d'aprenentatge es va anar instruint; començar com a retratista i pintor d'escenes costumistes, fins que un viatge al voltant de la Xina, quan tenia 40 anys, va suposar també un viatge iniciàtic en el seu quefer artístic. Va contemplar l'obra dels grans mestres xinesos com Xu Wei, Zhu Da, Shi Tao i Jin Nong, la majestuositat de les muntanyes, la bellesa dels cirerers en flor o l'harmonia en el fluir de l'aigua; seva observació s'aturava davant de cada petit detall, objectes quotidians que acopiaban l'essència del que extraordinari.
La producció artística de Baishi es divideix en dos períodes pictòrics. Una etapa inicial, fins a la seva arribada a Beijing als 55 anys, en la que les seves obres eren còpies i reproduccions de traç realista de pintors com Xu Wei o Zhu Da; i una segona etapa, on es produeix el desenvolupament del seu estil, seguint les paraules d'un dels seus mestres, Chen Shizeng, qui per motivar-ho en la recerca d'un estil propi li va dir: «Faci la seva pròpia pintura, no abaixi el cap per seguir el corrent! ». Aquest artista autodidacta va iniciar un nou estil en la pintura tradicional xinesa amb un llenguatge que apostava per una major llibertat i personalitat en la creació pictòrica i que va sobresortir en el treball del gravat de segells per la seva impressionant singularitat i la subtilitat en la cal·ligrafia.
A la imatge, vista de la mostra "Qi Baishi: The breeze from Qi Baishi 's hometown".