"Ni
flyers ni pòsters. 25 anys d'imatge
Sónar" no és una exposició organitzada cronològica ni temàticament, sinó una immersió en el particular univers de
Sergio Caballero, codirector del festival i autor de les campanyes. Un univers de vegades fabulós i sobrenatural, altre cru i mordaç, o simplement entendridor. Es podrà visitar
al Tecla Sala de l'Hospitalet de Llobregat del 24 de maig al 23 de juny del 2018.
L'exposició és una gran instal·lació que proposa un recorregut experiencial per diferents obres que evoquen bona part de la particular iconografia de
Sónar. Obres que evoquen -no reproduïen-, fugint de suports ja convencionals com
flyers, pòsters o bàners, la mostra reuneix vídeos, escultures, instal·lacions, documentació i fotografies que desdibuixen, qüestionen i trastoquen la realitat de l'espectador i desafien les seves memòries de 25 anys d'imatges de
Sónar.
A través d'una selecció de més de 50 peces distribuïdes en 10 sales, l'espectador se submergeix en les fascinacions i obsessions del corpus creatiu de
Sergio Caballero: les famílies, els objectes i figures de culte o adoració, la mitificació de l'obra d'art, el surrealisme ortodox i les seves derives d'humor àcid, l'atracció pel viatge i els paisatges freds i la neu són temàtiques recurrents amb què
Caballero ha nodrit les diferents campanyes que inspiren la mostra.
L'exposició és un constant joc sobre la mitificació i la desmitificació de l'obra d'art, que carrega moltes vegades contra les idees de permanència i consagració i, en altres moments, acudeix al principi
duchampià de valorar els objectes comuns pel simple fet de col·locar-los en una vitrina. Cavaller qüestiona constantment la
museïficació com a forma de construcció i legitimació de la memòria col·lectiva.
"Ni
flyers ni pòsters. 25 anys d'imatge
Sónar" és també un regal per a fans i fetitxistes de la història de
Sónar. Aquells que esperen expectants la imatge de cada any reconeixeran a través d'objectes, roba, maquetes, fotografies o escultures a algunes de les icones i personatges més emblemàtics de les campanyes: des dels pares dels organitzadors, a la família amb incontinència urinària, passant per les bessones
telequinéticas, els herois del
tuning, La
Pajarraca o els fantasmes de "
Finisterrae", entre altres.
Durant tot el recorregut de la mostra, l'artista desafia les preguntes del perquè una obra d'art té el valor que té i quins són els trets que la defineixen: una problemàtica a la qual
Caballero s'enfronta des del moment en què decideix qüestionar utilitzant un suport tan poc convencional com és la campanya d'un festival de música i tecnologia que ara compleix 25 anys.
L'exposició "Ni
flyers ni pòsters. 25 anys d'imatge
Sónar" és fruit d'una iniciativa d'
Advanced Músic en col·laboració amb l'Ajuntament de L'Hospitalet i el Centre d'Art Tecla Sala.
Text complet sobre el recorregut de l'exposició, els continguts i les temàtiques que aborda,
aquí.