El passat mes de gener de 2018 va morir Gérard Welter. En el seu gairebé mig segle de trajectòria professional en el departament d'estil de Peugeot va arribar a ser director del Centre de Disseny Peugeot entre 1998 i 2007, a més de crear un model crucial en la història del Lleó: el mític Peugeot 205. El 205 va transformar la imatge de la marca: de ser coneguda per les seves grans berlines tradicionals, com els Peugeot 504 o 505, a tenir una posició sòlida entre el públic juvenil amb un vehicle urbà, amb una fita com el llegendari 205 GTi. Entusiasta de la competició, Welter va saber transmetre la seva faceta més "racing" a Peugeot, iniciant una saga que continua fins als nostres dies.
Quan, amb 18 anys, Gérard Welter va arribar al Departament de Disseny de Peugeot a 1960, les coses havien canviat molt poc des dels orígens de l'automòbil. Els dissenys es plasmaven en maquetes realitzades en fusta, molt difícil d'retocar i corregir. Els projectes s'eternitzaven. Amb la seva recent aconseguit diploma de estucador sota el braç, Welter va saber fer veure els avantatges de l'argila i el polietilè a l'hora de treballar ràpidament en una cosa tan dinàmic i tan subjecte a canvis com l'estil d'un futur automòbil
Aquest afany per innovar i la seva excepcional talent per al dibuix no van passar desapercebuts per al llavors director de Disseny de Peugeot, Paul Bouvot, que va començar a encarregar-li l'estil de diversos elements dels nous de la marca, com els fars posteriors del Peugeot 404. aviat, es va fer càrrec d'elements de més força, com els famosos fars davanters del Peugeot 504, inspirats, segons les seves pròpies paraules, en els ulls de l'actriu italiana Sofia Loren. Una mirada felina que es va fer sinònim de Peugeot durant dècades.
El 1975, es va fer càrrec del Departament d'Estil Exterior de Peugeot. Com a responsable del disseny de la línia dels models de la Marca, els seus projectes havien de competir amb els de Pininfarina que, des dels anys 60, va signar diversos dels models més destacats del Lleó. No obstant això, a finals dels 70 la situació econòmica de Peugeot era complicada, després de l'impacte de la crisi del petroli i l'adquisició de Citroën i de Chrysler Europe per formar Groupe PSA. Calia un revulsiu que aconseguís un important èxit de vendes i que rejuveneciera la imatge de Peugeot, fins llavors especialitzada en berlines de gamma mitjana alta. Una fama de marca tradicional amb la que s'havia guanyat el sobrenom de "El Cotxe de l'Notari" a França.
Amb la posada en marxa del projecte M24 en 1977, Gérard Welter i el seu equip de dissenyadors estaven decidits a plantar batalla tant a la imatge conservadora de Peugeot com a les preferències de la Direcció de la Marca per les propostes arribades des de l'estudi torinès de Pininfarina . Partint de la base angulosa del Peugeot 104, Welter va proposar una autèntica revolució estilística, amb un disseny arrodonit, sense arestes i línies dinàmiques per a un automòbil compacte amb una àmplia superfície de vidre que li donava un aire lleuger i simpàtic. Havia nascut el Peugeot 205. La resta, ja és llegenda.
L'aposta pel 205 va ser un èxit. Va arribar a ser el Peugeot més venut de la història, amb 5.278.300 unitats fabricades entre 1982 i 1998, a més de conquerir un nou mercat per a la marca i crear una autèntica saga d'èxits en aquest segment, amb el Peugeot 206, rècord de vendes del Lleó, el Peugeot 207 i l'actual Peugeot 208.
El disseny modern i senzill del Peugeot 205 es va mantenir pràcticament invariable durant els seus 15 anys d'exitosa vida comercial. Molts dels seus elements formen part del "estil Peugeot", com la motllura que uneix els dos fars posteriors, present en els últims llançaments de la marca, com els SUV 3008 i 5008 i la berlina Peugeot 508.
Welter va saber expressar en el Peugeot 205 el seu gran amor per la competició. Dissenyador i cap d'una escuderia de vehicles per a carreres de resistència des de 1969, amb un rècord de velocitat a les 24 Hores de Le Mans encara vigent, l'estil del 205 es va prestar perfectament a interpretacions esportives que han creat escola en la Marca. Si el Peugeot 205 GTi va aconseguir convertir-se en un vehicle mític, amb els 208 GTi i 308 GTi com versions més actuals d'aquest concepte, el Peugeot 205 T16 va ser el gran precursor dels èxits esportius de la Marca lluny del confort de l'asfalt, amb dos victòries al Dakar i dos triomfs en el Campionat del Món de Ral·lis. Un deixant que ha tingut el seu èxit més recent en la victòria de Carlos Sainz a bord del Peugeot 3008 Maxi.
Entre 1998 i 2007 Gérard Welter va dirigir el Centre de Disseny Peugeot. Una etapa en què la Marca va aprofundir en la seva estètica més esportiva, com demostren els últims models d'etapa, els Peugeot 407 i RCZ, i, sobretot, concept-cars tan espectaculars com els Féline, 907, Asphalte, Oxia o Proxima. Vehicles que, com el seu autor, han deixat un segell indeleble i inconfusible en la història del Lleó.
A la imatge, Gérard Welter.