Es Baluard Museu d'Art Contemporani de Palma presenta el programa expositiu que marca la nova temporada de tardor, a partir del 17 de setembre, amb «Miguel Ángel Campano. Accents i diferència» i «Teresa Margolles. La pedra», dues mostres comissariades per la Directora del Museu, Imma Prieto, que apunten cap a la recerca pictòrica dins les pràctiques artístiques i la reflexió sobre urgències contemporànies com la migració, els feminismes o els drets humans.
«Miguel Ángel Campano. Accents i diferència» és una exposició organitzada per Es Baluard Museu en col·laboració amb el Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía (MNCARS) que revisa aquells moments que han estat crucials en la trajectòria de Miguel Ángel Campano (Madrid, 1948 – Cercedilla, Madrid, 2018) a partir d'una relectura de la mostra «D'après» que es va presentar al MNCARS el 2019. En aquest sentit, a Es Baluard Museu s'ha dut a terme recerca antològica tenint en compte els moments clau de ruptura.
La retrospectiva a Madrid, en la qual va participar Campano de manera activa abans de morir, suposa pensar en com alguns artistes han estat clau en la seva trajectòria, des de Poussin, Delacroix, Guerrero o Gris, fins a l'escriptura de Rimbaud. "No busca tant un llegat directe, sinó que més aviat ens convida a detenir-nos i a pensar què ha suposat en la seva pintura haver-se acostat a ells. Com Campano ha tamisat mirades tan diverses i ha aconseguit crear un estil propi a partir de", segons la comissària.
Amb «Accents i diferència», que tindrà lloc fins al 28 de febrer de 2021, Es Baluard Museu accentua moments crucials de canvi i diferència amb un conjunt d'obres que permeten entendre el treball de Miguel Ángel Campano amb treballs de primera època, d'influència geomètrica, pròximes al Grupo de Cuenca, així com unes altres en les quals el llenguatge gestual impregna totes les seves obres.
D'aquesta manera, el projecte acosta al visitant a aquests moments en els quals "Campano reinventa a Campano", trencant amb referències, estils i modes, mostrant les diferents etapes de l'obra de l'artista, marcades per moments vitals en els quals els seus viatges es fan present amb rastres mitològics i sèries en les quals únicament empra l'oli negre.
«Teresa Margolles. La pedra» recupera alguns dels eixos clau del treball de la creadora i, alhora, presenta algunes obres inèdites. El seu treball denúncia sense complexos les crisis migratòries actuals, obre el debat entorn del treball i, sobretot, apunta a la vulnerabilitat en la qual es troben les dones davant qualsevol situació.
En aquesta exposició, que es podrà visitar fins al 28 de març de 2021, l'artista delimita un nou territori que sorgeix d'una reflexió al voltant de les fronteres, el treball i el món de la dona tenint en compte la realitat sociopolítica i la desigualtat existent entorn del gènere. A la seva obra, Teresa Margolles (Culiacán, Sinaloa, 1963) dóna visibilitat a moltes de les qüestions que travessen l'actualitat política internacional, com són la lluita de classes, la migració o el gènere.
A més, el dissabte 19 de setembre, Margolles presenta, amb motiu de l'exposició a Es Baluard Museu, una nova performance on, per primera vegada, sorgirà una acció performàtica sobre els processos migratoris entre Veneçuela i Colòmbia a partir de la feina de camp realitzada el 2017 a la ciutat de Cúcuta.
A la imatge, Teresa Margolles, detall de Carretillera sobre el puente internacional Simón Bolívar, Colombia-Venezuela, 2018. Impressió digital damunt paper de cotó, 180 x 140 cm. Edició: 5 + 2 P.A. Cortesia de l’artista © de l’obra, Gabinete TM, 2020