El Museu Carmen Thyssen Màlaga, carrer Companyia 10, presenta entre el 22 de març i el 9 de setembre la seva nova exposició temporal: Mediterrània. Una Arcàdia reinventada. De Signac a Picasso, que mostra el mar Mediterrani com un punt de trobada entre la tradició i la modernitat artística de la primera meitat del segle XX a través d'un diàleg inèdit entre artistes francesos i espanyols.
A través de més de 60 obres, entre pintura, escultura, gravat i ceràmica, que abasten des del postimpressionisme, el simbolisme, el noucentisme català, el fauvisme o un classicisme revisitat en el període d'entreguerres, aquesta exposició recorrerà aquest Mediterrani entre la tradició i la modernitat, entre la recuperació del classicisme i la rauxa colorista, a través de diversos gèneres (figures, temes mitològics, vistes o paisatges i escenes costumistes ...).
La nova exposició compta amb la col·laboració de la Fundació Unicaja, després que l'entitat renovés el seu compromís amb el Museu Carmen Thyssen Màlaga, que al seu dia van signar els presidents de les dues entitats, Carmen Thyssen i Braulio Medel, així com amb el suport del Ajuntament d'Estepona.
Així, la comissària assenyala que la mostra planteja "un diàleg inèdit" entre alguns autors. "Fa divuit anys que es va celebrar una exposició d'aquest assumpte al Grand Palais de París, en la qual es comptava amb un important desplegament d'autors francesos i la presència de Mir, Rusiñol, Sorolla i Picasso. Però en aquesta ocasió hem volgut establir un encreuament de mirades entre un ampli registre d'autors espanyols com Torres Garcia, Sunyer, Togores, Hugué, Julio González, Regoyos, Raurich i els seus homòlegs francesos Signac, Matisse o Maillol.
Mediterrani: La reinvenció de l'Arcàdia. De Signac a Picasso està organitzada en dues seccions. En una primera destaca la presència del món clàssic en nom d'una renovació formal, sense la presència rigorosa de l'acadèmia. Mentre que en el segon el paisatge, l'escenari viscut i la quotidianitat s'obren pas com a temàtica protagonista de les obres.
Algunes de les peces seleccionades són obres mestres en la producció dels seus autors. Entre elles destaquen "L'edat de bronze" de Rodin, "Mediterrània i Pastoral" de Sunyer, "Mediterranée" de Maillol, "Marina L'Estaque" de Braque, "L'abisme. Mallorca "de Mir," La nedadora "de Sorolla, una obra d'aspecte simbolista i peculiar execució dins de la realització del pintor valencià, i alguns gravats de la" Suite Vollard "de Picasso. A més, en la mostra hi ha una presència significativa de l'escultura. Autors com Rodin i Maillol o Matisse poden contemplar al costat dels espanyols Hugué i Clarà.
Es tracta d'un nou projecte de producció pròpia del Museu Carmen Thyssen Màlaga. "Durant els seus set anys d'història el Museu ha format un grup de treball de nivell científic i acadèmic capaç de dur a terme projectes expositius de transcendència internacional, que ofereix una alternativa singularitzada a la ciutat", assenyala Lourdes Moreno.
És una exposició de col·laboració internacional en dos vessants, pel que fa als seus préstecs, que procedeixen d'importants institucions culturals franceses i espanyoles, així com de col·leccions particulars, i en estar integrat en el projecte de cooperació en xarxa "Picasso-Mediterrània", liderat pel Musée national Picasso-París, per investigar i donar a conèixer la tasca artística de Picasso amb aquest assumpte, en el qual participen més de setanta institucions internacionals.
Així, les obres reunides a Mediterrani. Una Arcàdia reiventada. De Signac a Picasso provenen de, entre d'altres, de la Col·lecció Carmen Thyssen, el Musée National Picasso-Paris, el Centre Pompidou, Musée de l'Orangerie, el Musée de l'Annonciade, el Musée de l'Abbaye de Saint Claude, el Museu Thyssen-Bornemisza, el Museu Nacional d'Art de Catalunya, el Museu Nacional Centre d'Art Reina Sofia, el Museu Sorolla, al Museu Picasso Barcelona, l'IVAM, Es Baluard, i la Fundació Casa Natal de Picasso, amb la qual s'ha col·laborat per primera vegada.
A la imatge, Paul Signac, "Sant-Tropez. El moll", 1899. Oli sobre llenç, 65,4 x 81,5 cm. Musée de l'Annonciade, Sant-Tropez. Donació de Berthe Signac, 1942,