El cicle de cinema Xcèntric del CCCB presenta el cicle de Cinema estructural femení. Anticipació, ordenació, repetició, amb films de Joyce Wieland i Eugènia Balcells, entre d’altres cineastes.
El 12 d'abril a les 18.30 h a l'Auditori CCCB, carrer de Montalegre 5 de Barcelona, s'inicia aquest programa reuneix una sèrie de films estructurals realitzats per dones en què es treballa el suport fílmic de 16 mm intercalant recursos òptics amb solucions matèriques. Les peces de la canadenca Joyce Wieland i la catalana Eugènia Balcells comparteixen espai amb un conjunt de treballs d’artistes angleses vinculades a la London Film-Makers’ Coop. Quan s’analitza el cas del cinema estructural, generalment es debaten els films realitzats per homes de procedència nord-americana.Tanmateix, la riquesa i el volum de pel·lícules estructurals creades per dones demostren que aquesta aproximació és un despropòsit. Així, un dels objectius de la sessió és posar a sobre de la taula que hi ha un bon grapat de dones cineastes que treballen amb recursos formals i materialistes. Preu 4 € / 3 € reduïda. També hi haurà sessió DJ.
El cicle de cinema Xcèntric del CCCB va inaugurar la temporada 2018 amb l’estrena de la pel·lícula muda de l’artista basc José Antonio Sistiaga, Ere Erera Baleibu izik Subua, acompanyada de la música de base folk i psicodèlica d’El Petit de Cal Eril. La programació de projeccions està composta per unes 40 sessions entorn del cosmos, el clima, la naturalesa i el propi suport cinematogràfic.
Al llarg de la temporada 2018, es podran veure alguns clàssics, recuperacions singulars i, sobretot, un cinema d’idees, artístic i compromès amb la realitat que anomenem 'cinema de llarg recorregut'. El mes de gener i febrer, Xcèntric ha projectat films de documentalistes imprescindibles com Peter Nestler, David Perlov o el col·lectiu japonès Ogawa Productions, i cineastes experimentals com Leslie Thornton, Michele (Shellie) Fleming, Pat O’Neill, Stan Brakhage o David Gatten. A més, Robert Beavers i Helga Fanderl ens han visitat.
Al març i a l'abril, projectarem pel·lícules de més de 40 cineastes. Es podran veure alguns clàssics imprescindibles com Jonas Mekas o David Brooks que estableixen un diàleg entre imatges, paraules i sons. Torna la poesia visual que es va poder veure al gener amb films més actuals del 2000 de cineastes que troben en la fotografia un paper desvetllador. Durant Setmana Santa, es projecten pel·lícules de caire documental per a tot el públic mentre que l’abril arrenca amb una retrospectiva a Franz Zwartjes, el cineasta experimental més reconegut d’Holanda, i segueix amb l’observació del cosmos, una mostra de cinema estructural femení i dues sessions finals que estableixen un diàleg amb un llibre d’entrevistes a cineastes que han passat per Xcèntric que es publicarà a l’abril.
A la imatge, fotograma "Bouquets 11-20", Rose Lowder, 2005-2009, França, sense so, 14 min.