La Casa de Cultura del Gironès, Les Bernardes, inaugurarà divendres, dia 13 d'abril, la primera exposició de l’actriu mallorquina Rossy de Palma com a artista a través d’una mostra de disset fotografies titulada “CAMouFLAGES – Autoretratos sin rostro”. Les Bernardes estrenarà en primícia l’aposta de l’actriu mallorquina com a fotògrafa, un repte que feia temps que volia explorar després de les seves experiències com a actriu i model.
Com a novetat de les exposicions d’abril i maig, destaca el quadre inèdit de la pintora Remedios Varo (Anglès, 1908-Ciutat de Mèxic, 1963), que s’exposarà gràcies a un col·leccionista privat. Les altres dues mostres que s’inauguraran divendres, a 2/4 de 8 del vespre, són les d’Albert Madaula (“Feroz”) i Marta Sureda (“La gana als ulls”). Les quatre exposicions –comissariades per Robert Fàbregas i Laura Cornejo- es podran visitar de manera gratuïta fins el 31 de maig.
Per al director del centre, Robert Fàbregas, és una oportunitat única per a Les Bernardes estrenar de manera inèdita dues exposicions “la de Rossy de Palma com a fotògrafa i un quadre d’una gran pintora com Remedios Varo de referència mundial.” Per a Fàbregas, és un gran aparador que l’actriu mallorquina hagi triat Les Bernardes per estrenar la seva passió per la fotografia i “s’hagi sentit atreta pel concepte d’explorar el marges que tenim al centre en aquests darrers anys.”
Rossy de Palma – “CAMouFLAGES – Autretratos sin rostro”
L'actriu Rossy de Palma exposa en primícia una sèrie de treballs fotogràfics de la seva autoria, inspirats en el món femení, i de caire antropològic i mimètic. Un mitjà d'expressió artístic que no li és estrany, ja que la “bellesa cubista” i la polièdrica personalitat de Rossy han estat immortalitzades per importants fotògrafs nacionals i internacionals. Musa dels avantguardistes del disseny i la moda, De Palma combina una exitosa carrera internacional amb les seves inquietuds artístiques, que van de la fotografia a la poesia, de la performance a la dansa, de la música al teatre. Artista polifacètica, icona popular i una moderna avant-la-lettre, Rossy ha inspirat a un gran nombre de creadors amb estils molt personals, ja des dels seus inicis en el món del cinema, de la mà de Pedro Almodóvar.
Remedios Varo – “Revelació i misteri”
Les Bernardes exposa en primícia una obra inèdita de Remedios Varo, una de les artistes dones més rellevants i emblemàtiques del moviment surrealista. Ens mans d'una col·lecció privada, la il·lustració en mostra va ser realitzada a mitjans dels anys quaranta, i fa referència a la temàtica dels terrats i les xemeneies que tant va interessar a Varo. La projecció d'un documental produït per Les Bernardes, dedicat a la figura i l' obra plàstica d'aquesta artista històrica però fora de tot cànon, esdevé una ocasió única per al reconeixement d'un talent molt especial dins l’art del segle XX. Remedios Varo encara avui continua sorprenent, ja que res en el seu treball és previsible; res respon a una lògica precisa; res s'ajusta a la norma. Varo fou una dona excepcional i una artista massa cops oblidada, que té aquella mística de la sorpresa on tot és possible, on tot succeeix sense més preàmbul que el de deixar-se arrossegar per una troballa, per la incessant imaginació que despleguen els seus quadres davant la nostra sorpresa.
Albert Madaula – “Feroz”
En les seves pintures brillants, vibrants i molt acolorides, Albert Madaula demostra una predilecció pels gèneres del retrat i el nu. Un art vitalista, el seu, on la barreja explosiva de colors i estils ens recorden des de les siluetes de Matisse i les policromies de Saul Bass, a certes influències del Cubisme, l'Expressionisme i la gosadia del Pop art. Les composicions pictòriques de gran singularitat i impacte visual que presenta a Feroz són una metàfora visual de les pulsions, la confusió dels instints i la confrontació de l'animal amb l'home.
Marta Sureda – “La gana als ulls”
La gana als ulls de Marta Sureda és una reflexió sobre la voracitat i el poliedrisme de la mirada artística. Aquesta inquieta i polifacètica creadora gironina, proposa una sèrie de collages inspirats al fotomuntatge Dadà, que beuen de fonts de la cultura popular i de l'imaginari fílmic i plàstic de la modernitat. Vedettes dels anys vint, fotogrames del cinema mut o de film noir, patrons decoratius vintage, anuncis televisius i fotos sípies rescatades d'algun àlbum familiar conformen retalls de memorabilia fagocitada per la seva ment incisiva.
Les exposicions de Les Bernardes es podran visitar fins al 31 de maig del 2018.
A les imatges, a dalt, fotografia de Rossy de Palma. A sota, Escuraxemeneis de Remedios Varo; L'home de la platja d'Albert Madaula i Entotsolada, de Marta Sureda.