El Pavelló Mies van der Rohe presenta del 18 d’abril al 6 de maig 2018 la intervenció de l’artista Domènec L'estadi, el pavelló i el palau.
Domènec compta amb una àmplia trajectòria sobre les estratègies polítiques de la memòria històrica i l’empoderament social, qui ens proposa una reflexió en forma d’ucronia. Una abstracció de com s’hauria pogut veure el Pavelló Mies van der Rohe en el període de després de l’Exposició si no hagués estat desmantellat.
La seva intervenció ens suscita una imatge contraposada a la que tenim de la muntanya de Montjuïc en el context de l’Exposició Internacional de 1929: la realitat social poc explicada d’aquest mateix lloc en el període següent. La necessitat de mà d’obra per al creixement del què és exponent l’Exposició Internacional genera un fluxe migratori que a Montjuïc desemboca en barris sencers de barraques i amb l’habilitació del Pavelló de Bèlgica, el Palau de les Missions i l’Estadi Olímpic per acollir o recloure persones sense recursos. Si el Pavelló Mies van der Rohe hi hagués sigut i hagués estat habilitat també com a refugi hauria calgut buscar una manera de delimitar els espais on fer-hi vida: Domènec es remet a la imatge de la roba estesa de l’article de Huertas Claveria a la revista Destino l’any 1966 i ho relata insertant imatges, textos i objectes en l’espai del Pavelló.
Domènec (Mataró, 1962). Artista visual. Ha creat una obra fotogràfica, videogràfica, instal·lacions i intervencions en l’espai públic que prenen el projecte arquitectònic com una de les construccions imaginàries més complexes de la modernitat. Ha realitzat nombroses exposicions i projectes in situ a diferents països com Irlanda, Mèxic, Bèlgica, França, Itàlia, Estats Units, Canadà, Israel, Palestina, Brasil, Eslovènia, Finlàndia, Argentina o el Japó.
Els seus vídeos s’han projectat, entre d’altres, al New Museum of Contemporary Art de Nova York, el Hammer Museum de Los Angeles o l’Storefront for Art and Architecture de Nova York.
És coeditor de la publicació d’art, arquitectura i espai públic Roulotte i ha estat membre del consell de direcció de Can Xalant, Centre de Creació i Pensament Contemporani de Mataró (2005-2012).
L’estadi, el pavelló i el palau és una col·laboració entre el MACBA i la Fundació Mies van der Rohe en el marc de l’exposició Domènec. Ni aquí ni enlloc.
A la imatge, intervenció de l’artista Domènec "L'estadi, el pavelló i el palau" al Pavelló Mies van der Rohe.