La Fundació "la Caixa" presenta a CaixaForum Girona el cicle de conferències Mozart, el gran viatger: la vida d'un compositor en ruta, on a través de quatre sessions els visitants del centre cultural podran descobrir la vida i obra de Wolfgang Amadeus Mozart, des d'una perspectiva diferent: els viatges que van marcar la seva vida i la seva trajectòria.
Mozart ha estat una figura àmpliament estudiada i divulgada, tothom ha gaudit de la seva obra i conegut algunes de les anècdotes de la seva vida. Però el que potser no tothom coneix és que dels poc més de 35 anys que va viure, Mozart se'n va passar un terç viatjant: primer van arribar les gires de lluïment com a nen prodigi, i més tard van arribar els viatges professionals.
En aquest cicle de conferències, els assistents podran conèixer les vivències i aprenentatges que va fer el compositor a través dels països i les cultures amb què va conviure en cada etapa de la seva vida.
El cicle Mozart, el gran viatger: la vida d'un compositor en ruta s'enceta el 27 de setembre amb la jornada Londres i La Haia: les primeres composicions. En aquesta primera jornada els assistents descobriran la vida de l'infant, les gires de concerts que feia per mostrar-se al món, i que el van portar a visitar mitja Europa abans dels dotze anys. Coneixeran la seva gira més llarga i sabran com va anar aprenent el compositor mentre viatjava durant milers de quilòmetres en una diligència.
El 4 d'octubre s'impartirà la conferència Milà i Roma: la primera òpera, on descobriran el pas de l'artista per Roma, una ciutat que el va veure créixer i passar d'aquells primers moments com a jove prodigi, fins a ser un compositor de renom que va estrenar les seves primeres òperes i va aconseguir no només encàrrecs professionals, sinó l'admiració de personatges tan rellevants com el Papa.
Seguirà el cicle el 18 d'octubre amb la tercera jornada titulada Mannheim i París: la vida professional, que permetrà als espectadors descobrir com va ser la vida de Mozart lluny de la seva ciutat natal. Durant la sessió sentiran algunes de les peces que va compondre a la ciutat de la llum i descobriran la història del Concert per a arpa i flauta, que malgrat ser molt coneguda, és una obra que Mozart no va arribar a cobrar mai.
Tancarà el cicle la conferència Viena i Praga: l'èxit absolut el 25 d'octubre, on els assistents s'endinsaran en les intrigues musicals a la cort de l'imperi: les lluites per aconseguir encàrrecs, una bona posició, etc. Mozart va tenir molt d'èxit en la seva maduresa, però va haver de viure entre l'estima del públic de Praga i el creixent desinterès dels vienesos.
Descobrint Mozart de la mà d'un músic tot terreny
David Puertas Esteve (Barcelona, 1969) és músic i periodista especialitat en divulgació musical. Ha escrit una dotzena de llibres sobre música clàssica, òpera i edicions dedicades als joves. Com a escriptor és autor d'una novel·la i d'un grapat de contes mentre que, com a músic, ha tocat totes les tecles de la professió: intèrpret, compositor, director, professor, arranjador, editor, productor.... Col·labora habitualment amb les institucions musicals més rellevants del país fent conferències, presentant concerts i redactant comentaris per als programes de mà. Des del 2001 és professor de Música i de Cultura Audiovisual a l'Institut Can Puig de Sant Pere de Ribes. Entre els seus llibres destaquen: 100 coses que has de saber de la música clàssica (2020), 100 coses que has de saber de l'òpera (amb Jaume Radigales, 2016), Mozart i La flauta màgica (2002) i la novel·la El pianista cec (Pagès Editors, 2019).
Programa de conferències
Dilluns 27 de setembre a les 19 h.
Londres i La Haia, les primeres composicions
Mozart i la seva germana Nannerl van ser nens prodigi de la música. La família va fer milers de quilòmetres en un carruatge, viatjant de ciutat en ciutat, per oferir el talent dels germans músics. Abans de fer dotze anys, Mozart ja havia visitat mig Europa i havia estrenat més de quaranta obres, incloent-hi sonates i simfonies. A la gira més espectacular va sortir de Salzburg amb set anys i mig i va tornar poc abans de fer-ne onze. Els visitants escoltaran les obres que va compondre a Londres, juntament amb un dels fills de Bach, i el primer dels 27 concerts per a piano que hi ha al seu catàleg.
Dilluns 4 d'octubre a les 19 h.
Milà i Roma, la primera òpera
Mozart va fer tres viatges a Itàlia: el primer amb 14 anys, el segon amb 15 i el tercer amb 16. Durant el primer encara va poder mostrar les seves habilitats com a jove prodigi (acabava de ser nomenat mestre de concerts a Salzburg) i fins i tot el papa va quedar rendit davant del seu art. A l'últim viatge, tenia un objectiu clarament professional: estrenar òperes, obtenir encàrrecs i buscar un lloc de treball ben remunerat. Els assistents podran escoltar fragments de les seves primeres òperes i esbrinarem per què la Simfonia núm. 25 marca l'inici de l'etapa adulta de Mozart.
Dilluns 18 d'octubre a les 19 h.
Manheim i París, la vida professional
Com era la vida de Mozart a la cort de Salzburg? Per què en va voler marxar? El desig d'una posició com a mestre de concerts lluny de la seva ciutat natal va portar el jove Mozart, amb 21 anys, a viatjar a París. Tot i que des del punt de vista musical va ser una experiència profitosa, a la capital francesa va viure un dels episodis més dramàtics de la seva vida. Escoltarem algunes de les obres compostes a París, incloent-hi el Concert per a arpa i flauta, encarregat per un mecenes aficionat a la flauta amb una filla arpista. Una obra que ha passat a la història, però que Mozart no va arribar a cobrar.
Dilluns 25 d'octubre a les 19 h.
Praga, l'èxit abslut
Amb 25 anys, Mozart es va instal·lar definitivament a Viena i va començar una vida frenètica de concerts, composicions, encàrrecs, estrenes, classes particulars i molta vida social. Les "intrigues musicals" a la cort de l'imperi eren a l'ordre del dia: dominaven els compositors italians (amb Salieri al capdavant) i les lluites per aconseguir encàrrecs de l'emperador eren virulentes. L'èxit de la música de Mozart va ser incontestable, però de mica en mica els vienesos el van anar deixant de banda. Només li va restar fidel el públic de Praga: allà va estrenar Don Giovanni i va triomfar amb altres obres immortals.