El Casal Solleric, passeig del Born 27 de Palma, presenta a partir del 21 d'abril Funàmbuls, un projecte participatiu i intervencionista sobre l’espai públic que s’emmarca dins del cicle “Línies_Discontínues”. Aquest és el resultat del treball de mediació que l’artista Xavier Eltono i el comissari Jordi Pallarès han proposat a la ciutadania. El bessó consisteix en provocar una reflexió sobre el joc i el passeig com a accions bàsiques a l’espai públic, que els participants esdevinguin funàmbuls a peu de carrer per trencar amb certes dinàmiques quotidianes. L’exposició es complementa amb dues taules rodones organitzades per Indague (asociación española de investigadores y difusores de graffiti y arte urbano).
La Direcció General d’Arts Visuals i Programes Públics, emmarcada dins l’Àrea de Cultura, Patrimoni, Memòria Històrica i Política Lingüística, ha promogut la iniciativa. “Funàmbuls” és un projecte que mitjançant la pràctica artística a l’espai públic vol redescobrir la ciutat, trencant amb les rutines per aprendre a “veure” allò que es té al davant. Recuperar el joc i l’atzar com a quelcom implícit al carrer. El projecte, que dóna protagonisme a la ciutat i a la ciutadania, també suposa una reflexió sobre l’exhibició indoor de projectes d’art urbà, sobre el seu procés i documentació.
La proposta convida la ciutadania a exercir de funàmbuls. D’aquí que l’espai entresòl del Solleric s’hagi obert amb només vinils informatius, taules i un material específic a l’espera d’un espectador actiu. Les parets romanien buides i tot estava per fer. La idea era que cada persona o grup de persones que vingués “omplís” l’espai amb els resultats de les experiències provocades al carrer. Uns exercicis lúdics dissenyats perquè es passegessin per Palma sota uns recorreguts diferents dels que habitualment fan, retornant la seva experiència a l’espai entresòl a partir del material generat i tornar, si volien, a iniciar un altre dels jocs preparats. La impossibilitat de preveure per on passarien els participants, quins itineraris traçarien, què farien exactament i el temps que es torbarien en fer-ho fa que “Funàmbuls” hagi estat un projecte que depenia en gran mesura de l’acció ciutadana i en com es reacciona. Perquè al carrer no es pot controlar tot. Sota la perspectiva de l’artista i el comissari, el resultat de tot plegat s’exhibeix com a part del procés de deambulació pel centre històric de Palma.
Com a associació de professionals de l’art urbà, Indague es planteja entre els seus objectius provocar discussió i intercanvi acadèmic-professional en taules rodones com a encontres anuals entre els seus socis i altres professionals de la cultura. La II Jornada Indague té com a objectiu aportar al context mallorquí una reflexió i dimensió sobre el món de l’art urbà des de la professionalitat i l’estat actual d’aquest fenomen. Ambdues es faran demà, a les 12 i a les 17 hores.
La primera taula parlarà “Sobre la responsabilitat de documentar i exhibir projectes que es realitzen a l’espai públic”. Aquesta trobada plantejarà qüestions sobre quin grau de co-responsabilitat es tenen amb les accions i intervencions artístiques que tenen lloc al carrer o si s’han d’assumir els “museus al aire lliure”, reproduint les mateixes fòrmules expositives que en àmbits museístics. “Passejar, mirar i transformar: sobre la mediació del graffiti i l’art urbà” és el títol de la segona taula rodona, que tractarà temes com si es pot ensenyar l’art urbà, si és cert que l’art urbà arriba a tots els públics perquè és popular i mediàtic o si és possible intervenir al carrer d’esquenes a la ciutadania.
A la imatge, projecte "Funàmbuls".